غفاري م, شعباني ف, محمدريزي س, برومندفر ز. Education of saying no skill to reject high-risk suggestions through role playing model among middle school students. RBS 2015; 13 (1) :41-51
URL:
http://rbs.mui.ac.ir/article-1-385-fa.html
غفاری محتشم، شعبانی فاطمه، محمدریزی سهیلا، برومندفر زهرا. کسب مهارت نه گفتن برای رد پیشنهادهای پرخطر با استفاده ازروش ایفای نقش در دانش آموزان مقطع راهنمایی. تحقیقات علوم رفتاری. ۱۳۹۴; ۱۳ (۱) :۴۱-۵۱
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-۱-۳۸۵-fa.html
۱- کارشناس ارشد مامایی ،دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
۲- کارشناس ارشد مامایی،گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی،دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
۳- دانشجوی دکتری تخصصی پژوهشی، مرکز تحقیقات عفونتهای بیمارستانی ، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، اصفهان، ایران
چکیده: (۲۶۲۶ مشاهده)
چکیده زمینه و هدف: با توجه به اینکه، نوجوانان مهارتهای لازم ارتباطی- اجتماعی را ندارند و عدمآگاهی کافی دانشآموزان در مورد مقابله با پیشنهادهای پرخطر، دربردارنده عواقب جبرانناپذیری است، لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین آموزش مهارت نه گفتن برای رد پیشنهادهای خطرزا با استفاده از ایفای نقش انجام شد. مواد و روشها: پژوهش حاضر از نوع کارآزمایی میدانی، پیشآزمون و پسآزمون، دوگروهی و سه مرحلهایی است و جامعه پژوهش شامل 63 دانش آموز دختر مقطع راهنمایی شهر اراک در سال1390 بودکه به طور تصادفی سیستماتیک انتخاب شدند. ابزارگردآوری دادههاپرسشنامه شامل مشخصات فردی- خانوادگی و چک لیست "نه گفتن"در خصوص مهارت رد پیشنهادهای خطرزا بود. ابتدا پرسشنامه وچک لیست تکمیل وسپس آموزش بر اساس مهارت نه گفتن به روش نمایشی و ایفای نقش انجام شد. بلافاصله و 2 ماه بعد از آموزش مجددا چک لیست مهارت نه گفتن بامشاهده دانشآموزان توسط پژوهشگر تکمیل شد. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی با نرمافزار SPSS مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافتهها: بین میانگین نمره مهارت نه گفتن برای رد پیشنهادهای پرخطر در هر دو گروه مداخله وکنترل قبل، بلافاصله و 2 ماه بعد از مداخله (به ترتیب (001/0 >p) ) و (009/0p=) تفاوت معنیداری وجود داشت. نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش، اجرای مداخلات آموزشی مرتبط با رفتارهای پیشگیریکننده در دانشآموزان به منظور تأمین سلامت جسمی، عاطفی و اجتماعی آنان ضروری است. ولی با وجود اینکه روش ایفای نقش دارای قدرت پیشگیریکننده از رفتارهای پرخطر بوده، پیشنهاد میشود پژوهش حاضر با تعداد جلسات بیشتر و تداوم آموزش انجام شود. واژههای کلیدی: آموزش، ایفای نقش، مهارت نه گفتن، دانشآموز
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1394/9/24