logo
دوره 12، شماره 2 - ( 4-1393 )                   جلد 12 شماره 2 صفحات 204-194 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

اسماعيلي ل, عابدی م, نجفی م, آقایی ا, اسماعیلی م. Intervention Effectiveness of Cognitive- Behavioral Emotion Regulation on Psychological Well-Being. RBS 2014; 12 (2) :194-204
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-372-fa.html
اسماعیلی لیلا، عابدی محمدرضا، نجفی محمدرضا، آقایی اصغر، اسماعیلی مریم. اثربخشی مداخله شناختی- رفتاری تنظیم هیجان بر بهزیستی روان‌شناختی دختران نوجوان مبتلا به صرع. تحقیقات علوم رفتاری. 1393; 12 (2) :194-204

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-372-fa.html


1- دانشیار، گروه مشاوره، دانشگاه اصفهان، ایران
2- استاد، گروه بیماری های مغز و اعصاب، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
3- دانشیار، گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان، اصفهان، ایران
4- استادیار، گروه روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (2020 مشاهده)
  چکیده   زمینه و هدف: پژوهش حاضر، با هدف بررسی اثربخشی مداخله‌شناختی رفتاری تنظیم هیجان بر بهزیستی روان‌شناختی دختران نوجوان مبتلا بهصرع انجام شد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دختران نوجوان مبتلا به صرع 14 تا 20 ساله شهر اصفهان در سال 1390 بود.   مواد و روش‌ها : به منظور انجام این پژوهش30 نفر دختر 14 تا 20 ساله از میان جامعه مصروعین به شیوه در دسترس، انتخاب و با روش تصادفی به گروه‌های آزمایش و کنترل گمارده شدند. روش پژوهش نیمه‌تجربی بود. مداخله شناختی رفتاری تنظیم هیجان بر اساس دستورالعملی از دانشگاه بوستون ومتناسب‌سازی با شرایط فرهنگی، به مدت 12 جلسه بر روی گروه آزمایش انجام گرفت و به گروه کنترل هیچ آموزشی ارایه نشد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسش‌نامه بهزیستی روان‌شناختی psychological Well-Being (Ryff) questionnaire ) و پرسش‌نامه اطلاعات جمعیت شناختی محقق( researcher-made questionnaire . ) ساخته بود. داده‌های به دست آمده با روش آماری تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.   یافته ها: نتایج این پژوهش نشان داد که مداخله روش تنظیم هیجان در مقایسه با گروه کنترل در مرحله پیش‌آزمون- پس‌آزمون (048/0> p ) و پیش‌آزمون- پی‌گیری (019/0> p ) بر افزایش بهزیستی روان‌شناختی دختران مصروع مؤثربود هم‌چنین، میانگین نمره پذیرش خود (049/0> p )، در مرحله پس‌آزمون وخرده مقیاس‌های روابط مثبت (045/0> p )، پذیرش خود (049/0> p )، زندگی هدفمند (046/0 p< )، در مرحله پی‌گیری افزایش معنی‌داری پیدا کرده است.   نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان دادکه مداخله شناختی رفتاری تنظیم هیجان بر افزایش بهزیستی روان‌شناختی دختران مصروع مؤثر است. هم‌چنین اثر درمان در زمان پی‌گیری ماندگار بود.   واژه‌های کلیدی: تنظیم هیجان، مداخله شناختی- رفتاری، بهزیستی روان‌شناختی  
متن کامل [PDF 426 kb]   (488 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1393/4/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.