سارلی عافیه، شهبازی مهدی، سارلی عالیه. تأثیر تمرین تکالیف شنیداری مبتنی بر رایانه روی توجه پایدار کودکان مبتلا به کمبود توجه/ بیشفعالی. تحقیقات علوم رفتاری. ۱۳۹۲; ۱۱ (۶) :۵۴۵-۵۵۵
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-۱-۳۴۶-fa.html
۱- دانشیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
۲- کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی، گرایش آسیبشناسی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده: (۱۷۲۳ مشاهده)
چکیده زمینه و هدف : برای درمان علایم اختلال ADHD روشهای مختلفی معرفی شده است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی تمرین تکالیف شنیداری مبتنی بر رایانه بر توجه پایدار کودکان مبتلا به کمبود توجه همراه با بیشفعالی صورت گرفت. مواد و روشها :پژوهش حاضر از نوع نیمهتجربی بوده و با طرح پیشآزمون و پسآزمون انجام شد. 20 دانشآموز پسر 9 تا 11 ساله، از مدارس ابتدایی شهر کرج در سال تحصیلی 91- 90، به کمک پرسشنامهی علایم مرضی کودکان -4 (CSI-4) و بر اساس چهارمین ویرایش آماری- تشخیصی اختلالات روانی (DSM-IV) بهعنوان آزمودنی انتخاب شدند و بهطور تصادفی در 2 گروه (گروه مداخله و کنترل) قرار گرفتند. گروه مداخله (10=n)، تکالیف شنیداری طراحیشده را دریافت کردند. مدت زمان مداخله 10 جلسهی یک ساعته بود. گروه کنترل (10=n) هیچگونه مداخلهای دریافت نکرد. آزمودنیها قبل و بعد از مداخله بوسیلهی آزمون عملکرد پیوسته، ارزیابی شدند. روش آماری مورد استفاده برای تحلیل یافتهها، آزمون tزوجی و t مستقل بود. یافتهها : نتایج نشان داد که تمرینات شنیداری در مقایسه با گروه کنترل، در حد معنیداری توانستند کمبود توجه پایدار دیداری و شنیداری کودکان مبتلا به کمبود توجه همراه با بیشفعالی را کاهش دهند (05/0>P). نتیجهگیری : نتایج حاکی از آن است که عملکرد توجه کودکان مبتلا به کمبود توجه همراه با بیشفعالی به کمک تمرینات شنیداری، بهبود مییابد. واژههای کلیدی : اختلال کمبود توجه همراه با بیشفعالی، تمرینات پردازش توجه شنیداری، توجه پایدار
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1392/11/26