ارزشیابی درونی کیفیت برنامههای گروه روانشناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران: بررسی وضعیت موجود، تنگناها و جهتگیریها از دیدگاه دانشجویان و اساتید
|
مجتبی حبیبی1 ، بنفشه غرایی2 ، بهروز بیرشک3 ، مهستی حق شناس4 ، مهرداد کاظم زاده5 ، محمد شمس |
1- استادیار، گروه روانشناسی بالینی، انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران 2- دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران 3- کارشناس گروه روانشناسی بالینی، انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران 4- کارشناس ارشد روان شناسی بالینی، انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران 5- کارشناس امور روانی، قطب علمی روانپزشکی و روانشناسی بالینی، انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران |
|
چکیده: (1557 مشاهده) |
چکیده زمینه و هدف: هدف این تحقیق، ارزشیابی درونی کیفیت اجرای برنامههای درسی گروه روانشناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده است. مواد و روشها: این مطالعه موردی از نوع پژوهشهای توصیفی است. برای جمعآوری اطلاعات از ابزار اندازهگیری پرسشنامه استفاده شده است و جامعه آماری شامل دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد، دکتری تخصصی، اساتید گروه روانشناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال تحصیلی 1389-1388 بودند. یافتهها: نتایج این پژوهش بیانگر آن بود که در حوزههای مدیریت و سازماندهی، دانشجویان و سنجش و ارزیابی گروه در حد مطلوب و در حوزههای رسالت و اهداف آموزشی، برنامه آموزشی، هیأت علمی، منابع آموزشی و پژوهشی گروه در حد نسبتاً مطلوب ارزشیابی شده است. اولویتهای گروه به ترتیب: 1- توجه بیشتر به آموزش مبتنی بر برنامه درسی 2- برنامه دقیقتر، اختصاص امکانات مالی و نیروی انسانی بیشتر جهت ارتقا وضعیت پژوهش گروه؛ 3 – برنامهریزی جهت ارتقا وضعیت استخدامی اعضا هیأت علمی؛ 4- ایجاد امکانات رفاهی و خدماتی اعضا هیأت علمی؛ 5- برآوردن نیازهای دانشجویان از نظر مسکن و کمک هزینه تحصیل لازم جهت جلوگیری از انجام کارهای غیرآموزشی برای امرار معاش؛ 6- برگزاری جلسات سالیانه گروه با مسؤولین دانشکده و دانشگاه جهت تعامل بیشتر و حل مسایل گروه. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش حاضر پیشنهاد میشود که نتایج پژوهش حاضر به عنوان مطالعه مقدماتی جهت ارزیابی سایر گروههای آموزشی مشابه در کل کشور قلمداد شده و تجارب عملی لازم به گروههای دیگر منتقل گردد. واژههای کلیدی: ارزشیابی درونی، روانشناسی بالینی |
|
|
|
متن کامل [PDF 240 kb]
(503 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1392/11/26
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|