logo
دوره 11، شماره 5 - ( 8-1392 )                   جلد 11 شماره 5 صفحات 374-363 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ربيعي م, زره پوش ا, پالاهنگ ح, زارعي محمود آبادي ح. Relationship between components of cognitive emotion regulation and anxiety disorders in child and adolescent. RBS 2013; 11 (5) :363-374
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-330-fa.html
ربیعی مهدی، زره پوش اصغر، پالاهنگ حسن، زارعی محمود آبادی حسن. رابطه بین مؤلفه‌های تنظیم شناختی- هیجانی و اختلالات اضطرابی در کودکان و نوجوانان. تحقیقات علوم رفتاری. 1392; 11 (5) :363-374

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-330-fa.html


1- کارشناس ارشد، گروه روان‌شناسی بالینی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2- استادیار، گروه روان‌شناسی علوم پزشکی شهر کرد، شهرکرد، ایران
3- استادیار، گروه روان‌شناسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
چکیده:   (2188 مشاهده)
چکیده: زمینه و هدف: با توجه به نقش تنظیم شناختی- هیجانی در کنترل هیجانات مثبت و منفی، این پژوهش با هدف بررسی رابطه مؤلفه‌های تنظیم شناختی- هیجانی با اختلالات اضطرابی در کودکان و نوجوانان انجام شد. مواد و روش‌ها: روش پژوه حاضر از نوع کاربردی و شیوه انجام آن همبستگی بود.240 نفر (83 پسر و 154 دختر) از کودکان و نوجوانان شهر اصفهان پرسشنامه‌ی نسخه تجدیدنظریافته‌ی غربال اضطراب مرتبط با اختلالات هیجانی کودکان و پرسشنامه‌ی تنظیم شناختی– هیجانی را تکمیل کردند. در این پژوهش از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای استفاده شد.داده‌ها به وسیله تحلیل‌های همبستگی چندگانه و رگرسیون چند متغیره مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها:یافته‌ها نشان داد که بین اکثر متغیرهای تظیم شناختی- هیجانی با اختلالات اضطرابی رابطه معنی‌داری وجود دارد.همچنین یافته‌های تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گام به گام  نشان داد که فاجعه‌سازی و نشخوار فکری با همدیگر 18 درصد از واریانس نمره کلی اختلالات اضطرابی کودکان و نوجوانان را تبیین می‌کند. بحث و نتیجه‌گیری: در مجموع می‌توان نتیجه گرفت که بین راهبردهای تنظیم ‌شناختی هیجانی‌ و اختلالات اضطرابی رابطه وجود دارد و بعضی از راهبردهای نادرست می‌تواند در اختلالات اضطرابی دخیل باشد. واژه‌های کلیدی: اختلالات اضطرابی،تنظیم شناختی هیجانی، کودک و نوجوان.
متن کامل [PDF 292 kb]   (834 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1392/8/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.