سلطاني کوهبناني س, عليزاده ح, هاشمي ژ, صرامي غ, سلطاني کوهبناني س. Effectiveness of working memory computer assisted program on executive functions in students with mathematic disorder. RBS 2013; 11 (3) :208-218
URL:
http://rbs.mui.ac.ir/article-1-315-fa.html
سلطانی کوهبنانی سکینه، علیزاده حمید، هاشمی ژانت، صرامی غلامرضا، سلطانی کوهبنانی ساجده. اثربخشی برنامه رایانه یار آموزش حافظه کاری بر کارکردهای اجرایی دانشآموزان با اختلال ریاضی. تحقیقات علوم رفتاری. ۱۳۹۲; ۱۱ (۳) :۲۰۸-۲۱۸
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-۱-۳۱۵-fa.html
۱- دانشیار، گروه روان شناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
۲- استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
۳- استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه تربیت معلم، تهران، ایران
۴- دانشجوی پزشکی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
چکیده: (۲۸۳۶ مشاهده)
زمینه و هدف: کارکردهای اجرایی یکی از مهم ترین عوامل مؤثر، ابتلا به اختلال ریاضی دانش آموزان است. پیشرفت فن آوری در حوزه آموزش این امکان را فراهم می کند که بتوان این اختلال را با استفاده از برنامه های آموزشی رایانه ای مورد ارزیابی و درمان قرار داد. مواد و روش ها: در تحقیق نیمه آزمایشی حاضر، 10 دانش آموز دختر ابتدایی به روش نمونه گیری در دسترس از مراکز اختلالات یادگیری شهر تهران و یک گروه 10 نفری از دانش آموزان عادی نیز به عنوان گروه شاهد به صورت همتاسازی (هوش و سن) انتخاب شدند. تمامی آزمودنی ها با استفاده از آزمون ریاضی Key math و آزمون های کارکرد اجرایی مورد ارزیابی قرار گرفتند. در مرحله بعد گروه آزمایشی در معرض آموزش رایانه یارحافظه کاری، به مدت 20 جلسه در 7 هفته قرار گرفت. پس از این مرحله تمامی آزمودنی ها دوباره از نظر کارکردهای اجرایی مورد سنجش قرار گرفتند. با فاصله یک ماه، آزمون پیگیری نیز انجام گرفت. برای مقایسه کارکردهای اجرایی دو گروه (با اختلال ریاضی و عادی) از آزمون t مستقل و داده های به دست آمده از پیش آزمون و پس آزمون و پیگیری با استفاده از t همبسته (اندازه تفاوت) مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: تفاوت معنی داری بین کارکردهای اجرایی دانش آموزان با اختلال ریاضی و عادی وجود داشت. همچنین آموزش رایانه یارحافظه کاری تأثیر معنی داری بر کارکرد اجرایی دانش آموزان با اختلال ریاضی داشته است. نتیجه گیری: کارکرد اجرایی دانش آموزان با اختلال ریاضی در اثر آموزش حافظه کاری ارتقا می یابد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1392/4/24