تأثیر آموزش شناختی- رفتاری رابطه مادر و کودک بر کاهش علایم وسواسی جبری کودکان
|
فرزانه عباسی1 ، محمدرضا عابدی2 ، فرشته شکیبایی3 ، سید محمد مسعود ازهر4 ، مجتبی رحیمی |
1- دانشیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران 2- دانشیار، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران 3- فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان، مرکز برنا، اصفهان، ایران 4- کارشناس ارشد، روانسنجی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران |
|
چکیده: (2529 مشاهده) |
زمینه و هدف: پژوهشهای چند دهه اخیر بر روی اثرات روابط مبتنی بر دلبستگی و نحوه تربیت مراقبان کودک و اثرات آن نشان دادهاند که سبک تربیت والدین و کیفیت رابطهای والد و کودک در شکلگیری اضطراب کودک نقش معنیداری دارد، هدف از اجرای این پژوهش، بررسی میزان اثربخشی آموزش شناختی- رفتاری رابطه مادر و کودک بر کاهش علایم وسواس جبری در کودکان است. مواد و روشها: در یک مطالعه کارآزمایی بالینی 30 نفر از مادران کودکان 12-6 سال که کودکان آنها بر اساس معیارهای DSM_IV_TR (Diagnostic and statistical manual of mental disorders) تشخیص اختلال وسواس جبری داشتند، با استفاده از نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آموزش شناختی- رفتاری رابطه مادر و کودک و شاهد قرار گرفتند. مادران گروه مداخله، بدون حضور کودکان در 12 جلسه 2 ساعته آموزش شناختی رفتاری شرکت کردند. به منظور جمعآوری دادهها مقیاس سنجش وسواس Yale-Brown به عنوان پیشآزمون، پسآزمون و آزمون پیگیری اجرا شد و دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس با اندازههای تکراری و بهرهگیری از نرمافزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها : گروه مداخله و شاهد در مراحل پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری تفاوت معنیداری را نشان داد که بیانگر کاهش افکار و اعمال وسواسی جبری در حیطههای زمان، تداخل، ناراحتی، مقاومت و کنترل در گروه مداخله بود. نتیجهگیری: آموزش شناختی- رفتاری رابطه مادر و کودک در تمام حیطهها بر کاهش وسواس کودکان مؤثر بوده است. واژههای کلیدی: اختلال وسواس جبری، آموزش شناختی رفتاری، مادر، کودک |
|
|
|
متن کامل [PDF 0 kb]
(691 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1392/4/24
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|