ملک پور م, کاويانپور ف, عابدي ا. Efficacy of executive functions training (response inhibition) on the attention of preschool children with developmental coordination disorder: A single- subject research. RBS 2013; 11 (2)
URL:
http://rbs.mui.ac.ir/article-1-304-fa.html
ملک پور مختار، کاویانپور فرنوش، عابدی احمد. اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی (بازداری پاسخ) بر میزان توجه کودکان پیشدبستانی دارای اختلال هماهنگی رشد: پژوهش مورد- منفرد. تحقیقات علوم رفتاری. ۱۳۹۲; ۱۱ (۲)
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-۱-۳۰۴-fa.html
۱- کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
۲- استادیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده: (۲۵۲۲ مشاهده)
زمینه و هدف : هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش کارکردهای اجرایی (بازداری پاسخ) بر میزان توجه کودکان پیشدبستانی دارای اختلال هماهنگی رشد شهر اصفهان بود. مواد و روشها: جامعه آماری شامل کلیه کودکان پیش دبستانی (6-5 ساله) دارای اختلال هماهنگی رشد بود که در مراکز پیشدبستانی و آمادگی وابسته به آموزش و پرورش شهر اصفهان ثبتنام شدند. روش نمونهگیری، نمونهگیری هدفمند بود. آزمودنیها 3 کودک پیشدبستانی بودند که به تشخیص متخصص، علایم و نشانههای اختلال هماهنگی رشد داشتند. ابزارها شامل آزمون عصب- روانشناختی نپسی (NEPSY neuropsychology test)، پرسشنامه Conner والدین، مقیاس هوشی Wechsler کودکان، آزمون توانایی- حرکتی پایه و مصاحبه بالینی بود. در این پژوهش، از روش مورد- منفرد با طرح MBD (طرح خط پایه چندگانه یا Multiple baseline design) استفاده شده است. در این روش پس از موقعیت خط پایه، مداخله آغاز شد و طی 10 جلسه مداخله انفرادی، آموزش کارکرد اجرایی بازداری پاسخ به آزمودنیها اریه گردید. یافتهها: طی تحلیل دیداری نمودار دادهها، مداخله در مورد هر سه آزمودنی اثربخش بود (به ترتیب با Percentage of non-overlapping data یا PND (درصد غیر همپوشی نقاط دو موقعیت آزمایشی خط پایه و مداخله) 100 درصد، 90 درصد و 70 درصد برای آزمودنی 1، 2 و 3). نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که با آموزش کارکرد اجرایی بازداری پاسخ در این کودکان، میزان نقص توجه کاهش و عملکرد تحصیلی در آنان بهبود مییابد. واژههای کلیدی: کارکرد اجرایی، بازداری پاسخ، توجه، اختلال هماهنگی رشد، پژوهش مورد- منفرد
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1392/2/25