1- استادیار، گروه آموزش کودکان استثنایی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
چکیده: (2326 مشاهده)
زمینه و هدف : توجه به شوخطبعی و رابطه آن با هوش هیجانی امری ضروری است، چرا که عملکرد هیجانی میتواند متأثر از شوخطبعی افراد باشد. پژوهش حاضر با هدف پیشبینی هوش هیجانی بر مبنای شوخطبعی و ابعاد آن در میان دانشجویان سرآمد دانشگاه انجام شد. مواد و روشها: این پژوهش توصیفی بر روی 115 نفر (71 دختر و 44 پسر) دانشجوی سرآمد مشتمل بر دانشجویان استعداد درخشان و ممتاز دانشگاه شیراز انجام شد که در سال 1390 به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای ارزیابی هوش هیجانی از پرسشنامه ویژگیهای هوش هیجانی Petrides و Furnham و برای سنجش شوخطبعی از پرسشنامه شوخطبعی خشوعی استفاده گردید. دادهها با محاسبه ضریب همبستگی Pearson و تحلیل رگرسیون چندگانه به روش همزمان با به کارگیری نرمافزار SPSS نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: بین هوش هیجانی و شوخطبعی و ابعاد آن (لذت از شوخی، خنده، شوخی کلامی، شوخطبعی در روابط اجتماعی و شوخطبعی در شرایط استرسآور) رابطه معنیدار و مثبت وجــود داشت. تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که شوخطبعی در روابط اجتماعی و شوخطبعی در شرایط استرسآور هوش هیجانی را پیشبینی میکند. نتیجهگیری: رابطهای مثبت بین هوش هیجانی و ابعاد شوخطبعی برقرار است. از میان ابعاد شوخطبعی، مهمترین پیشبینی کننده هوش هیجانی در میان دانشجویان سرآمد دانشگاه، شوخطبعی در روابط اجتماعی است. واژههای کلیدی: شوخطبعی، هوش هیجانی، تیزهوشی، دانشجویان سرآمد، دانشجویان استعداد درخشان و ممتاز
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1392/2/25