مجرد کاهاني ا, قنبري هاشم آبادي ب, مدرس غروي م. The efficacy of group psycho educational interventions in promoting quality of life and quality of relationships on family of patients with bipolar disorders. RBS 2012; 10 (2)
URL:
http://rbs.mui.ac.ir/article-1-249-fa.html
مجرد کاهانی امیرحسین، قنبری هاشم آبادی بهرامعلی، مدرس غروی مرتضی. اثربخشی مداخلات آموزشی روانی گروهی بر ارتقای کیفیت زندگی و کیفیت روابط در خانواده بیماران مبتلا به اختلالات دوقطبی. تحقیقات علوم رفتاری. 1391; 10 (2)
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-249-fa.html
1- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
2- گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
چکیده: (1737 مشاهده)
زمینه و هدف : هدف این مطالعه بررسی اثربخشی مداخلات آموزشی روانی گروهی بر ارتقای کیفیت زندگی و کیفیت روابط در خانواده بیماران مبتلا به اختلالات دوقطبی بود. مواد و روشها: این پژوهش یک طرح نیمهآزمایشی با گروه شاهد و گمارش تصادفی بود. در این پژوهش، گروه آزمایشی را 6 نفر و گروه شاهد را 9 آزمودنی تشکیل دادند. کلیه شرکت کنندگان که اعضای خانواده بیماران مبتلا به اختلالات دوقطبی را تشکیل میدادند، پرسشنامههای کیفیت زندگی و کیفیت روابط Pires را تکمیل کردند. گروه آزمایش به مدت دوازده جلسه در جلسات مداخلات آموزشی روانی گروهی شرکت داشتند، ولی گروه شاهد در این مدت هیچ گونه مداخلهای دریافت نکردند. همچنین به منظور تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافتهها: افزایش معنیداری در میانگین نمرههای کیفیت زندگی و حمایت اجتماعی گروه آزمایش به وجود آمده، ولی در مورد میانگین نمرههای تعارض و عمق روابط در دو گروه تفاوت معنیداری مشاهده نشد. نتیجهگیری: نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که مداخلات آموزشی روانی گروهی میتواند کیفیت زندگی و حمایت اجتماعی را بهبود بخشد، اما در مورد تعارض و عمق روابط چندان تأثیری ندارد. واژههای کلیدی: مداخلات آموزشی روانی گروهی، کیفیت زندگی، کیفیت روابط، اختلالات دوقطبی.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1391/2/26