مقایسه تأثیر فعالسازی رفتاری به شیوه گروهی همراه و بدون حمایت خانوادگی بر کاهش اضطراب در بیماران کرونری قلب
|
ضیاء قائم مقام فراهانی1 ، اسحق رحیمیان بوگر2 ، محمود نجفی3 ، اکبر فروع الدین عدل4 ، سولماز دبیری |
1- استادیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران 2- استادیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. 3- کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران. 4- دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی ، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. |
|
چکیده: (1881 مشاهده) |
زمینه و هدف : اضطراب در بیماران کرونری قلب از شایعترین علایم روانپزشکی است که تداوم آن به پیامدهای نامطلوبی برای این بیماران منجر میشود. پژوهش حاضر با هدف مقایسه تأثیر فعالسازی رفتاری به شیوه گروهی همراه و بدون حمایت خانوادگی بر کاهش اضطراب در بیماران کرونری قلب انجام شد. مواد و روشها: در یک طرح نیمهتجربی از نوع پیشآزمون- پسآزمون و کنترل همراه با پیگیری از بین بیماران کرونری قلبی شهر تهران، تعداد 59 نفر از مردان متأهل به صورت در دسترس انتخاب و به صورت گمارش تصادفی در گروههای آزمایشی و شاهد گمارده شدند. مشارکتکنندگان پرسشنامه اضطراب حالتی- صفتی (STAI)، پرسشنامه حمایت خانوادگی (FSQ) و پرسشنامه عوامل جمعیتشناختی را طی سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری تکمیل کردند. گروههای آزمایش طی 7 جلسه (هفتهای یک بار) تحت مداخلات درمانی و 6 ماه پس از مداخله مورد پیگیری قرار گرفتند و گروه شاهد هیچ مداخلهای دریافت نکرد. یافتهها: تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر نشان داد که بین اثربخشی درمان فعالسازی رفتاری به شیوه گروهی، فعالسازی رفتاری به شیوه گروهی همراه با حمایت خانوادگی با گروه شاهد در کاهش علایم اضطراب تفاوت آماری معنیداری وجود دارد (001/0 > P). نتیجهگیری: با توجه به تأثیرات مداخله فعالسازی رفتاری به شیوه گروهی و حمایت خانوادگی در کاهش اضطراب بیماران کرونری، این نتایج برای متخصصان بالینی و سلامت تلویحات کاربردی دارد. واژههای کلیدی: فعالسازی رفتاری، حمایت خانوادگی، اضطراب، بیماری کرونری قلب. |
|
|
|
متن کامل [PDF 0 kb]
(504 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1391/2/26
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|