logo
دوره 10، شماره 1 - ( 11-1391 )                   جلد 10 شماره 1 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

خيرآبادي غ, بوالهري ج. Role of human factors in road accidents. RBS 2013; 10 (1)
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-243-fa.html
خیرآبادی غلامرضا، بوالهری جعفر. نقش عوامل انسانی در تصادفات جاده ای. تحقیقات علوم رفتاری. 1391; 10 (1)

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-243-fa.html


1- استاد، شبکه تحقیقات سلامت روان ایران، معاونت تحقیقات و فنآوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، تهران، ایران.
چکیده:   (2758 مشاهده)
مقدمه:مطابق با داده های سازمان بهداشت جهانی، مرگ ها ی جاده ای مسئول حدود 25% کل مرگ های ناشی از جراحت ها می باشد. یکی از مهمترین آمار های مورد توافق در مورد تصادفات و آسیب ها، نقش 90-70 درصدی عوامل انسانی در کلیه تصادفات است. فاکتورهای انسانی (رفتاری) در 60% تصادفات نقلیه ای، به عنوان دلیل اصلی  و در 95% کل تصادفات نیز به عنوان یک عامل تاثیر گذار به شمار می آیند. روشها:در این مقاله مروری مطالعات مرتبط بین سال های 2009-1990 از طریق بانک داده های Medline   وCochrane library  و برخی از مقالات فارسی با
واژه‌های کلیدی: ی آسیب جاده ای، تصادف جاده ای، رفتار رانندگی و عوامل موثر، فاکتور های انسانی موثر بر تصادفات، و سایکولوژی تصادف، مورد جستجو قرار گرفتند. نتایج، ما در این بررسی 2 رویکرد متفاوت را آورده ایم، رویکرد اول عوامل انسانی را به 2 گروه کلی تقسیم می کند (فاکتورهای انسانی همراه با کاهش توانایی ها و فاکتورهای مرتبط با رفتار خطرناک در حین رانندگی ) و رویکرد دوم به نحوه توزیع خطا های انسانی بر حسب متغیر های مختلفی چون سن، جنس، رفتار رانندگی، انحراف اجتماعی می پردازد. بحث و نتیجه گیری، عوامل انسانی مرتبط با حوادث رانندگی در جاده ها دردو گروه کلی، عواملی که وابسطه به عملکرد نوروبیولوژیک انسان بوده و خارج از حیطه کنترل و مدیریت شخص در حال رانندگی است و عواملی که وابسطه به زمینه های شخصیتی افراد بوده ودر تعامل پیچیده با هم عمل می کنند و معمولا&، quot، تجمعی از چند عامل را در یک فرد می توان دید، تقسیم می شوند. درمدیریت ترافیک رویکرد به این مقوله نیازمند بر خوردی جامع وبرنامه های  چند مرحله ای است که شامل آموزشهای عمومی، آموزشهای مبتنی بر گروه های هدف خاص و در مواردی محدودیتهای قانونی برای راننده گان خاص می باشد.
متن کامل [PDF 0 kb]   (735 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/11/19 | پذیرش: 1398/11/20 | انتشار: 1398/11/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.