چکیده: (۴۴۷۱ مشاهده)
زمینه و هدف : هدف پژوهش حاضر تهیه فرم کوتاه نسخه فارسی پرسشنامه نظمجویی شناختی هیجان (CERQ-P- short) و بررسی اعتبار و روایی آن بود. مواد و روشها: نسخه فارسی پرسشنامه نظمجویی شناختی هیجان (CERQ-P) بر روی 420 نفر (200 نفر زن) از شرکت کنندههای جامعه دانشجویی ایران در سال تحصیلی 89-1388 اجرا شد. فرم کوتاه نسخه فارسی پرسشنامه نظمجویی شناختی هیجان (CERQ-P- short) با استفاده از حذف گام به گام مادهها با بالاترین میزان آلفا، در صورت حذف ماده بر اساس نتایج، تجزیه و تحلیل اعتبار تدوین شد. روایی مقیاس به شیوههای تحلیل مؤلفه اصلی با استفاده از چرخش Varimax، همبستگی بین خرده مقیاسها و روایی ملاکی مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: نتایج Cronbach’s alpha (با دامنه 68/0 تا 82/0) نشان داد که 9 خرده مقیاس فرم کوتاه نسخه فارسی پرسشنامه نظمجویی شناختی هیجان (CERQ-P-short) دارای اعتبار مطلوبی هستند. تحلیل مؤلفه اصلی ضمن تبیین 75 درصد واریانس، الگوی 9 عاملی اصلی پرسشنامه نظمجویی شناختی هیجان (CERQ) را مورد حمایت قرار داد. همچنین، همبستگی بین خرده مقیاسها به نسبت بالا بود. سرانجام، الگوی همبستگی خرده مقیاسهای فرم کوتاه نسخه فارسی پرسشنامه نظمجویی شناختی هیجان (CERQ-P- short) با علایم افسردگی بیانگر روایی ملاکی مقیاس بود. نتیجهگیری: فرم کوتاه نسخه فارسی پرسشنامه نظمجویی شناختی هیجان (CERQ-P- short) در جامعه ایران، خصوصیات روانسنجی مناسبی داشت. واژههای کلیدی: نظمجویی هیجان، پرسشنامه نظمجویی شناختی هیجان، اعتبار، روایی.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1390/9/24