محمودعليلو م, حميدي ص, شيرواني ا. Comparison of executive function and sustained attention in students with obsessive–compulsive, high schizotypal and overlapping symptoms with the normal group. RBS 2011; 9 (3)
URL:
http://rbs.mui.ac.ir/article-1-204-fa.html
محمودعلیلو مجید، حمیدی صمد، شیروانی امیر. مقایسه کارکردهای اجرایی و توجه پایدار در دانشجویان دارای علایم وسواسی- اجباری، اسکیزوتایپی بالا و علایم همپوش با گروه بهنجار. تحقیقات علوم رفتاری. ۱۳۹۰; ۹ (۳)
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-۱-۲۰۴-fa.html
۱- کارشناس ارشد، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
چکیده: (۲۵۸۶ مشاهده)
زمینه و هدف : پژوهش حاضر با هدف مقایسه کارکردهای اجرایی و توجه پایدار در دانشجویان دارای علایم وسواسی- اجباری، اسکیزوتایپی بالا و علایم همپوش با گروه بهنجار صورت گرفت. مواد و روشها: این پژوهش به روش پسرویدادی (علی- مقایسهای) بررسی دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه تبریز انجام شد. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای، 1570 نفر انتخاب شدند و پرسشنامه شخصیت اسکیزوتایپی و پرسشنامه بازنگری شده وسواسی- اجباری را تکمیل کردند. سپس در مرحله غربالگری به صورت تصادفی از بین افراد باقیمانده در هر گروه 35 نفر و در کل 140 نفر انتخاب شدند و آزمون رنگ- واژه استروپ، آزمون دستهبندی کارتهای ویسکانسین و آزمون عملکرد مداوم را اجرا کردند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمارهای توصیفی و ANOVA استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین کارکردهای اجرایی و توجه پایدار در گروه همپوش و اسکیزوتایپی بالا با گروه بهنجار تفاوت معنیداری وجود دارد (05/0 < P). اما بین گروه وسواسی- اجباری و گروه بهنجار به استثنای خطای ارتکاب در آزمون، عملکرد مداوم در بقیه شاخصها تفاوت معنیداری وجود ندارد (05/0 < P). نتیجهگیری: در گروه همپوش نقایص کارکردهای اجرایی و توجه پایدار، الگوی متفاوتی از گروه وسواسی- اجباری و اسکیزوتایپی بالا داشت و به نظر میرسد که این اختلال سیمای بالینی خاصی داشته باشد. واژههای کلیدی: کارکردهای اجرایی، توجه پایدار، علایم وسواسی- اجباری، اسکیزوتایپی بالا، علایم همپوش.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1390/6/24