عابدي ا, جبل عاملي ج, هاديپور م. A comparative memory profile of students with mathematics learning disabilities, based on NEPSY test, and control group. RBS 2011; 9 (3)
URL:
http://rbs.mui.ac.ir/article-1-203-fa.html
عابدی احمد، جبل عاملی جلال، هادیپور محبوبه. مقایسه نیمرخ حافظه در دانشآموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی بر اساس آزمون نوروسایکولوژی Nepsy با گروه شاهد. تحقیقات علوم رفتاری. ۱۳۹۰; ۹ (۳)
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-۱-۲۰۳-fa.html
۱- مربی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
۲- دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
چکیده: (۲۴۵۳ مشاهده)
زمینه و هدف : در مطالعات متعددی نشان داده شده است که دانشآموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی در حافظه مشکل دارند. پژوهش حاضر به منظور مقایسه نیمرخ حافظه دانشآموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی بر اساس آزمون نوروسایکولوژی Nepsy، انجام شده است. مواد و روشها: این پژوهش مقطعی به روش علی مقایسهای انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش دانشآموزان پسر پایه سوم دبستان شهر اصفهان در سال تحصیلی 88-1387 بودند. نمونه پژوهش شامل 20 نفر از دانشآموزان پسر پایه سوم دبستان با ناتوانی یادگیری ریاضی بود که به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و 20 نفر دانشآموز پسر عادی (بدون ناتوانی یادگیری ریاضی) پایه سوم دبستان بودند که به شیوه نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده عبارت از آزمون عصب– روانشناختی Nepsy، مقیاس هوش کودکان و Wechsler و آزمون تشخیص حساب نارسایی بود. دادههای به دست آمده با روش آماری تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: دادههای به دست آمده با روش آماری تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بین عملکرد دانشآموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی و عادی (بدون ناتوانی یادگیری ریاضی) در انواع حافظه (حافظه چهرهها، حافظه اسامی، حافظه داستانی و حافظه مربوط به تکرار جملات) تفاوت معنیدار وجود دارد (001/0 > P). نتیجهگیری: دانشآموزان با ناتوانیهای یادگیری ریاضی دارای نارساییهای حافظه هستند که باید با ابزارهای معتبر تشخیص داده شوند تا مداخلات مناسب آموزشی برای بهبود آن طراحی و اجرا شود. واژههای کلیدی: ناتوانی یادگیری ریاضی، حافظه چهرهها، حافظه اسامی، حافظه داستانی و حافظه مربوط به تکرار جملات، آزمون Nepsy.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1390/6/24