1- استاد، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
چکیده: (1812 مشاهده)
زمینه و هدف : رفتارهای ضد اجتماعی طیف گستردهای دارد که موجب آسیبهای مختلف روانی، اجتماعی و خانوادگی میشود. روشهای مختلفی برای کاهش رفتارهای ضد اجتماعی استفاده شده است. این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش مؤلفههای فراشناختی در کاهش رفتارهای ضد اجتماعی جوانان زندان مرکزی ارومیه بوده است. مواد و روشها: این مطالعه به روش شبه آزمایشی طراحی شد. برای این منظور تعداد 30 نفر از جوانان ضد اجتماعی زندان مرکزی ارومیه به روش تصادفی انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و شاهد قرار گرفتند. ابتدا پرسشنامه فراشناخت Wells و Cartwright-Hatton توسط گروههای آزمایش و شاهد تکمیل شد و سپس برنامه 8 جلسهای آموزش این مؤلفهها برای گروه آزمایش اجرا گردید. بعد از پایان آموزش مؤلفههای فراشناختی، از طریق چک لیست محقق ساخته تعیین رفتارهای ضد اجتماعی، گروه آزمایش در موقعیتهای مختلف، مورد مشاهده رفتاری قرار گرفت و در زمینه 15 مؤلفه رفتارهای ضد اجتماعی، نتایج ثبت شد. یافتهها: نتایج با دادههای آزمون تحلیل کوواریانس، آزمون t و آزمون 2 χ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نشان داد که مؤلفههای پنچ گانه فراشناختی در جوانان ضد اجتماعی مختل است و آموزش این مؤلفهها باعث اصلاح این مؤلفهها در گروه آزمایش میشود. همچنین بین میانگین نمرات پسآزمون آزمودنیهای گروه آزمایش و شاهد در مؤلفههای فراشناختی تفاوت معنیدار به دست آمد (01/0 > P). پیگیری نتایج آموزشها نشان داد که رفتارهای ضد اجتماعی گروه آزمایش کاهش معنیدار دارد (05/0 > P). نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که مؤلفههای فراشناختی، مختل یکی از عوامل رفتارهای ضد اجتماعی جوانان بوده، مداخلات فراشناختی در کاهش رفتارهای ضد اجتماعی آنها مؤثر میباشد. واژههای کلیدی: آموزش، فراشناخت، جوانان، رفتار ضد اجتماعی، زندان مرکزی ارومیه.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1390/6/24