logo
دوره 23، شماره 2 - ( 6-1404 )                   جلد 23 شماره 2 صفحات 359-346 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahverdi Shahraki A, ghasemi pirbaluti M, ghazanfari A. Developing and validating a Perceptual-Cognitive Training Package and examining its Effectiveness on the Executive functions of Dyslexic Students. RBS 2025; 23 (2) :346-359
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1981-fa.html
شاهوردی شهرکی آسیه، قاسمی پیربلوطی محمد، غضنفری احمد. تدوین و اعتبارسنجی بسته‌ی آموزشی ادراکی-شناختی و بررسی اثربخشی آن بر کارکردهای اجرایی دانش‌آموزان نارساخوان. تحقیقات علوم رفتاری. 1404; 23 (2) :346-359

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1981-fa.html


1- گروه روان شناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی ، شهرکرد، ایران.
2- گروه روان شناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی ، شهرکرد، ایران. ، Mgh@iau.ac.ir
چکیده:   (171 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر تدوین بسته‌ی آموزشی بر اساس مولفه‌های ادراکی-شناختی و بررسی میزان اثربخشی بسته‌ی تدوین‌شده بر متغیر کارکردهای اجرایی دانش‌آموزان نارساخوان بود.
مواد و روش‌ها: روش این پژوهش ترکیبی-اکتشافی است که ماهیت کیفی و کمی دارد در بخش کیفی از تحلیل مضمون به شیوه آتراید-استرلینگ (2001) و در بخش کمی روش ‌‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود که بعد از دو ماه نیز پیگیری انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل دانش‌آموزان دوره‌ی دوم ابتدایی شهرستان سامان در سال تحصیلی 1403-1402 بود که 40 دانش‌آموز با استفاده از روش نمونه‌گیری در‌دسترس به عنوان گروه نمونه انتخاب شده و به روش تصادفی در گروه آزمایش و گواه گنجانده شدند. گروه آزمایش 18 جلسه در طول 8 هفته و  هر جلسه 50 دقیقه تحت آموزش بسته آموزشی ادراکی-شناختی به صورت انفرادی قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل خرده مقیاس کارکردهای اجرایی آزمون عصب-روانشناختی کولیج (CNI؛ 2002) و چک لیست نشانگان نارساخوانی (میکائیلی‌منیع و فراهانی، 1384) بود. داده‌ها به شیوه تحلیل واریانس آمیخته با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS-23  تجزیه‌و‌‌تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که بسته آموزشی ادراکی-شناختی ویژه کودکان نارساخوان از نظر متخصصان دارای روایی محتوایی کافی است. همچنین این بسته‌ی آموزشی بر کارکردهای اجرایی (0001/0>P؛ 57/0>Eta؛ 43/51>F)  دانش‌آموزان نارساخوان تاثیر داشته است.
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که بسته آموزشی ادراکی-شناختی می‌تواند به عنوان یک روش کارآمد جهت بهبود کارکردهای اجرایی دانش‌آموزان نارساخوان مورد استفاده قرار گیرد.
متن کامل [PDF 1395 kb]   (98 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/5/4 | پذیرش: 1404/6/18 | انتشار: 1404/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.