logo
دوره 23، شماره 2 - ( 6-1404 )                   جلد 23 شماره 2 صفحات 281-271 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

BagherMoradi F, Ebrahimpour M, Vakili S. The Influence Of Impulsivity And Family Functioning In The Future Thinking Of Children With Attention Deficit Hyperactivity Disorder. RBS 2025; 23 (2) :271-281
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1970-fa.html
باقرمرادی فاطمه، ابراهیم پور مجید، وکیلی سمیرا. نقش تکانشگری و عملکرد خانواده در پیش‌بینی تفکر آینده‌نگر کودکان دارای اختلال نقص توجه و بیش فعالی. تحقیقات علوم رفتاری. 1404; 23 (2) :271-281

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1970-fa.html


1- کارشناس ارشد روانشناسی کودکان استثنایی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- استادیار، گروه روانشناسی کودکان استثنایی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده:   (804 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی یکی از شایع‌ترین اختلالات دوران کودکی است که با ویژگی‌هایی مانند تکانشگری و ضعف در تفکر آینده‌نگر همراه است. هدف این پژوهش، بررسی نقش تکانشگری و عملکرد خانواده در پیش‌بینی تفکر آینده‌نگر کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی بود.
مواد و روش‌ها: این مطالعه به روش توصیفی-همبستگی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان پسر 10 تا 12 ساله با نشانه‌های اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی در مدارس منتخب شهر تهران در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ بود. نمونه‌گیری به صورت در دسترس انجام شد و از میان ۱۵۰ دانش‌آموز، پس از غربالگری با مقیاس درجه‌بندی کانرز، ۱۰۰ نفر واجد شرایط شرکت در مطالعه بودند. ابزارهای گردآوری داده شامل پرسشنامه‌های کانرز والدین، تکانشگری بارت (1995)، عملکرد خانواده مک‌مستر (1950)، و تفکر آینده‌نگر (2020) بود. داده‌ها با استفاده از آزمون همبستگی و تحلیل رگرسیون گام‌به‌گام در نرم‌افزار SPSS نسخه ۲۷ تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین عملکرد خانواده و تفکر آینده‌نگر رابطه مثبت و معناداری وجود دارد(001/0>p)  و بین تکانشگری و تفکر آینده‌نگر رابطه منفی و معنادار مشاهده شد (001/0>p).
نتیجه‌گیری: تکانشگری و عملکرد خانواده نقش مهمی در تفکر آینده‌نگر کودکان دارای اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی دارند. بنابراین، مداخلات آموزشی و درمانی با تمرکز بر بهبود عملکرد خانواده و کاهش تکانشگری می‌تواند به ارتقاء توانایی تفکر آینده‌نگر این کودکان کمک کند
متن کامل [PDF 1321 kb]   (526 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/3/14 | پذیرش: 1404/6/27 | انتشار: 1404/6/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.