logo
دوره 23، شماره 2 - ( 6-1404 )                   جلد 23 شماره 2 صفحات 345-335 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aslani F, Weisani M, Dastbaz A. The Effectiveness Of A Family-Based Group Training Package On Reducing Bullying And Its Components In Male Students. RBS 2025; 23 (2) :335-345
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1955-fa.html
اصلانی فردین، ویسانی مختار، دست باز انور. اثربخشی بسته آموزش گروهی مبتنی بر تقویت خانواده بر کاهش قلدری و مؤلفه‌های آن در دانش‌آموزان پسر. تحقیقات علوم رفتاری. 1404; 23 (2) :335-345

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1955-fa.html


1- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
2- استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران ، m.weisani@gmail.com
3- استادیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
چکیده:   (220 مشاهده)
زمینه و هدف: قلدری در مدرسه از رفتار‌های ناسازگارانه دوره‌ی نوجوانی است که در دهه اخیر توجه بسیاری از پژوهشگران حیطه‌ی روانشناسی تربیتی را به خود معطوف ساخته است. در این راستا پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی بسته آموزشی مبتنی بر تقویت خانواده بر کاهش قلدری و مؤلفه‌های آن در دانش‌آموزان پسر انجام شد.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه و پی‌گیری یک ماهه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان پسر مدارس دوره‌ی اول متوسطه شهر سنندج به همراه پدرشان در سال تحصیلی 1404-1403 بودند که از بین داوطلبان واجد شرایط و بر اساس نمونه‌گیری در دسترس تعداد 30 نفر انتخاب شده و به صورت تصادفی در گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) جایگزین شدند. ابزار اندازه‌گیری پرسش‌نامه قلدری ایلی نویز (2001) با مولفه‌های قلدری، نزاع و قربانی بود. گروه آزمایش طی ۱۱ جلسه ۶۰ دقیقه‌ای (دو جلسه در هفته) آموزش مبتنی بر تقویت خانواده دریافت کرد؛ در حالی‌که گروه گواه هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. تجزیه و تحلیل داده‌های آماری با استفاده از روش تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر صورت گرفت.
یافته‌ها: نتایج حاصل از تحلیل داده‌ها نشان داد که بعد از مداخله، اثر بسته آموزشی مبتنی بر تقویت خانواده بر کاهش قلدری و مؤلفه‌های آن در دانش‌آموزان پسر معنادار بود و این تأثیرات مثبت در دوره پی‌گیری پایدار ماند (001/0p<).
نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه نشان داد بسته آموزشی مبتنی بر تقویت خانواده بر کاهش قلدری و مؤلفه‌های آن مؤثر است. بنابراین این یافته می‌تواند مبنای طراحی مداخلات پیشگیرانه در مدارس قرار گیرد. ‌
متن کامل [PDF 1506 kb]   (97 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/3/2 | پذیرش: 1404/6/18 | انتشار: 1404/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.