Khoshlahjeh Sedgh A, Kermanshahi E. Normalization of Fear of Happiness Scale and its Relationship with Hopelessness and Failure in Iranian Students. RBS 2025; 23 (2) :295-312
URL:
http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1935-fa.html
1- گروه روانشناسی بالینی، دانشکده پزشکی، علوم پزشکی قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
2- گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم پزشکی، قم. ، Erfankermanshahi110@gmail.com
چکیده: (1202 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر، هنجاریابی مقیاس ترس از شادی و بررسی رابطه آن با ناامیدی و ناکامی در میان دانشآموزان ایرانی است.
مواد و روشها: این مطالعه به روش توسعهای و با رویکرد همبستگی انجام شده و جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دوره متوسطه دوم استان تهران در سال تحصیلی 1403–1404 (حدود 65 هزار نفر) بوده است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 415 نفر تعیین شد و ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه ترس از شادی جوشنلو، پرسشنامه ناامیدی بک، مقیاس احساس ناکامی، پرسشنامه شادکامی آکسفورد و پرسشنامه سرزندگی ذهنی بود. تحلیل دادهها با نرمافزار SPSS نسخه 25 و استفاده از آمار توصیفی و استنباطی انجام گرفت.
یافتهها: ضریب آلفای کرونباخ 883/0 نشاندهنده همسانی درونی مطلوب است و تحلیل عاملی با KMO برابر با 872/0 و آزمون بارتلت معنادار، روایی سازه ابزار را تأیید کرد. توزیع نمرات نیز نرمال گزارش شد. فرضیه پژوهش مبنی بر وجود یک رابطه معنادار و مثبت بین ناامیدی و ناکامی تایید میشود.
نتیجهگیری: در نهایت، این نتایج میتواند در مداخلات روانشناختی و مشاورههای تحصیلی کاربرد داشته باشد، بهویژه برای دانشآموزانی که ممکن است بهطور همزمان با مشکلات روانی همچون ناامیدی و ناکامی روبرو باشند.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1404/2/14 | پذیرش: 1404/3/9 | انتشار: 1404/6/10