Saeidi rezvani T, Amin Yazdi S A, Kareshki H, Mohammadkhani S. Importance–Performance Analysis of Basic and Advanced Functional–Emotional Developmental Capacities in Adolescents' Maladaptive Schemas. RBS 2025; 23 (2) :257-270
URL:
http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1929-fa.html
سعیدی رضوانی طلیعه، امین یزدی سید امیر، کارشکی حسین، محمدخانی شهرام. تحلیل اهمیت- عملکرد قابلیتهای تحول هیجانی- کارکردی پایه و پیشرفته در طرحوارههای ناکارآمد نوجوانان. تحقیقات علوم رفتاری. 1404; 23 (2) :257-270
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1929-fa.html
1- دانشجو دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی مشاوره و تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
2- استاد گروه روانشناسی مشاوره و تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. ، yazdi@um.ac.ir
3- دانشیار گروه روانشناسی مشاوره و تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
4- استاد گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
چکیده: (1006 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف از مطالعه حاضر، تحلیل اهمیت- عملکرد قابلیتهای تحول یکپارچه پایه و پیشرفته در طرحوارههای ناکارآمد نوجوانان بود.
مواد و روشها: در یک طرح توصیفی- همبستگی، نمونهای به حجم 211 نفر از دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر مشهد در سال تحصیلی 1402-1403، به روش دردسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، مقیاس تحول یکپارچه پایه نوجوان (ABIDS)، مقیاس تحول یکپارچه پیشرفته نوجوان (AAIDS) و فرم کوتاه مقیاس طرحوارههای ناکارآمد اولیه (SF-YSQ) بود. تجزیهوتحلیل داده با استفاده از ماتریس اهمیت- عملکرد انجام شد.
یافتهها: درمجموع یافته ها نشان داد که از میان قابلیتهای تحول یکپارچه پایه و پیشرفته، به ترتیب مبادله و حل مساله اجتماعی و صمیمیت و جذب شدن به انسانها بیشترین تأثیر را بر طرحوارههای حوزه بریدگی و طرد داشته و نیازمند مداخله جدیتری هستند. همچنین، مولفههای مبادله و حلمساله اجتماعی و تفکر خاکستری، بیشترین نقش را در شکلگیری طرحوارههای حوزه خودگردانی و عملکرد مختل ایفا کردهاند. در مورد طرحوارههای مربوط به محدودیتهای مختل، مؤلفههای تفکر چندعلیتی، تنظیم عواطف و رفتار، مبادله و حل مساله اجتماعی و تفکر خاکستری، بیشترین تأثیر را داشتهاند. افزون بر این، مبادله و حل مساله اجتماعی و تفکر مبتنی بر معیار درونی، بیشترین تاثیر را در شکلگیری طرحوارههای حوزه دیگر جهتمندی داشتهاند. در نهایت، مولفه های مبادله و حل مساله اجتماعی و تفکر خاکستری مهمترین سازههای تأثیرگذار بر طرحوارههای حوزه گوشبهزنگی بیشازحد و بازداری شناخته شدند.
نتیجهگیری: درمجموع با نظر به یافتههای پژوهش به نظر میرسد که طراحی و اجرای مداخلات درمانی با هدف تقویت قابلیتهای تحول هیجانی-کارکردی پایه و پیشرفته میتواند نقش بسزایی در تعدیل طرحوارههای ناکارآمد نوجوانان داشته باشد
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1404/2/9 | پذیرش: 1404/5/16 | انتشار: 1404/6/10