Nourizadeh Vahed Dehkordi A, Ahmadi R, Sharifi T. The Effectiveness Of The Neuropsychological-Based Sensory Integration Training Package On The Academic Performance Of Students With Mathematical Learning Disabilities. RBS 2025; 23 (1) :152-163
URL:
http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1907-fa.html
نوریزاده واحد دهکردی اکرم، احمدی رضا، شریفی طیبه. بررسی اثربخشی بستهی آموزشی یکپارچگی حسی مبتنی بر عصبروانشناختی بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان با اختلال یادگیری ریاضی. تحقیقات علوم رفتاری. 1404; 23 (1) :152-163
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1907-fa.html
1- گروه روانشناسی ، واحدشهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران.
2- گروه روانشناسی، واحدشهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران. ، dr.ahmadi@iaushk.ac.ir
3- گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران.
چکیده: (542 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال یادگیری ریاضی از دلایل عمدهی عملکرد تحصیلی ضعیف دانشآموزان در سایر دروس و یا حتی سالهای تحصیلی آتی است. لذا ضرورت ارائهی مداخلهای که بتواند عملکرد تحصیلی این کودکان را بهبود بخشد، احساس میشود. برهمین اساس هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بستهی آموزشی یکپارچگی حسی مبتنی بر عصبروانشناختی بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی بود.
مواد و روشها: پژوهش کاربردی حاضر بهروش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون_پسآزمون با دورهی پیگیری 3 ماهه انجام شد. جامعهی پژوهش را دانشآموزان دورهی ابتدایی دارای اختلال یادگیری ریاضی در شهر شهرکرد در سال تحصیلی 1402-1403 تشکیل دادند. بهمنظور اجرای پژوهش 40 دانشآموز بهصورت هدفمند انتخاب و تصادفی در گروههای آزمایش و گواه جایگزین شدند و پیشآزمون با ثبتمعدل تحصیلی دانشآموزان اجرا شد. گروه آزمایش تحت 16 جلسه 60 دقیقهای هفتگی آموزشی یکپارچگی حسی مبتنی بر عصبروانشناختی قرار گرفتند. پس از اتمام جلسات و سهماه بعد از آن، دو گروه مجدداً بررسی شدند. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS26 و با روش تحلیلواریانس با اندازهگیری مکرر تحلیل شدند.
یافتهها: اثر درونگروهی عامل زمان بر عملکرد تحصیلی (179/0= Eta) معنادار است (05/0p≤). اثر بینگروهی مداخله نیز در افزایش عملکرد تحصیلی (144/0= Eta) معنادار است (05/0p≤). بهعلاوه، نتایج در مرحلهی پیگیری نیز تداوم داشت (05/0p≤).
نتیجهگیری: بستهی آموزشی یکپارچگی حسی مبتنی برعصب روانشناختی میتواند بهعنوان یک مداخله مناسب در افزایش عملکرد تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی مورد استفاده قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/12/21 | پذیرش: 1404/3/11 | انتشار: 1404/3/10