logo
دوره 23، شماره 1 - ( 3-1404 )                   جلد 23 شماره 1 صفحات 151-133 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ershadi Manesh S, Kafi Malak S. The Structural Relationships of Cognitive Abilities and Emotional Neglect with High-Risk Behaviors in Prisoners concerning the Mediating Role of Emotion Regulation Strategies. RBS 2025; 23 (1) :133-151
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1900-fa.html
ارشادی منش سودابه، کافی ملاک سارا. رابطه ی بین توانایی های شناختی و غفلت هیجانی با رفتارهای پرخطر زندانیان: نقش میانجی راهبردهای نظم جویی هیجان. تحقیقات علوم رفتاری. 1404; 23 (1) :133-151

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1900-fa.html


1- استادیار، گروه روانشناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، su_ershadi@yahoo.com
2- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی شخصیت، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده:   (582 مشاهده)

زمینه و هدف: غفلت هیجانی با مشکلات سلامت روانی مانند اختلال افسردگی، اقدام به خودکشی، مصرف مواد مخدر و رفتارهای پرخطر جنسی مرتبط است. از سوی دیگر تجارب اولیه آسیب­زا بر توانمندی شناختی و هیجانی تأثیر می­گذارند. بنابراین بررسی رفتارهای پرخطر در زندانیان با توجه به تجربه رویدادهای ناخوشایند اولیه و رابطه آن با نظم جویی هیجانی یک ضرورت پژوهشی است. این مطالعه با هدف  بررسی رایطه بین توانایی­های شناختی و غفلت هیجانی با رفتارهای پرخطر زندانیان با توجه به نقش میانجی­ راهبردهای نظم­جویی هیجان انجام شد.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر از نظر هدف بنیادی و از نظر روش پژوهش توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه زندانیان شهر شیراز تشکیل در سال 1403 تشکیل می­دهند. نمونه پژوهش 409 نفر از زندانیان شهر شیراز بود که به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­های پژوهش از پرسشنامه آسیب دوران کودکی (برنستاین و همکاران، 2003)، توانایی­های شناختی (نجاتی، 1392)، راهبردهای تنظیم شناختی هیجانی (گارنفسکی و همکاران، 2001)، مقیاس رفتارهای پرخطر جوانان (اسنو و همکاران، 2019) استفاده شد. جهت ارزیابی الگوی پیشنهادی از مدل سازی معادلات ساختاری با استفاده از AMOS.24 و SPSS.27 استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج حاصل از ضریب همبستگی نشان داد که بین غفلت هیجانی و راهبردهای سازگارانه تنظیم شناختی هیجان با رفتارهای مخاطره­آمیز رابطه منفی وجود دارد (05/0P). بین توانایی­های شناختی و راهبردهای سازگارانه تنظیم هیجانی با رفتارهای مخاطره­آمیز رابطه منفی وجود دارد (05/0P). همچنین بین راهبردهای ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجانی با رفتارهای پر خطر رابطه مثبت و معنی­داری وجود دارد (05/0P). یافته­ها حاکی از برازش مناسب الگوی پیشنهادی از جمله شاخص­های 91/0=CFI، 91/0=IFI، 90/0=NFI و 06/0=RMSEA با داده­هاست. نتایج حاصل از الگوی ساختاری نشان داد که 29 درصد از واریانس راهبردهای سازگارانه تنظیم شناختی هیجانی و 31 درصد از واریانس راهبردهای ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجانی توسط توانایی­های شناختی و غفلت هیجانی و 60 درصد از واریانس رفتارهای پرخطر توسط توانایی­های شناختی، غفلت هیجانی و راهبردهای سازگارانه و ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجانی تبیین می­شود.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج این پژوهش مداخله زودهنگام و اقدامات پیشگیرانه در کاهش رفتارهای پرخطر به عنوان بعد قابل مشاهده رفتار و به­طور خاص با تمرکز بر روی مداخلات مبتنی بر بازسازی شناختی و نظم جویی هیجانی می­توان بخش مهمی از مشکلات هیجانی، شناختی و ارتباطی ناشی از تجربیات نامطلوب اولیه زندگی را بهبود ببخشد.

متن کامل [PDF 1912 kb]   (133 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/12/8 | پذیرش: 1404/2/6 | انتشار: 1404/3/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.