logo
دوره 23، شماره 2 - ( 6-1404 )                   جلد 23 شماره 2 صفحات 392-382 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soleimani E, Chitsaz M. Effectiveness of Mindfulness-Based Social Skills Training Program on Behavioral Problems, Friend Communication Skills, and Cognitive Empathy in Adolescents with Bullying Behavior. RBS 2025; 23 (2) :382-392
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1896-fa.html
سلیمانی اسماعیل، چیت ساز مهدی. اثربخشی برنامه آموزش مهارت‌های اجتماعی مبتنی بر ذهن اگاهی بر مشکلات رفتاری، مهارت ارتباط با دوستان و همدلی شناختی در نوجوانان دارای قلدری. تحقیقات علوم رفتاری. 1404; 23 (2) :382-392

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1896-fa.html


1- دانشیار، گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران. ، soleymany.psy@gmail.com
2- دانشجوی دکتری روان‌شناسی، گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.
چکیده:   (137 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از چالش­های نوجوانان دارای قلدری، مشکلات رفتاری، عدم مهارت­های ارتباطی و عدم همدلی می­باشد؛ لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه آموزش مهارت‌های اجتماعی مبتنی بر ذهن آگاهی بر مشکلات رفتاری، مهارت ارتباط با دوستان و همدلی شناختی در نوجوانان دارای قلدری صورت گرفت.
مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر از حیث هدف، کاربردی و از حیث روش، نیمه آزمایشی و از نوع پیش­آزمون پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانش آموزان دارای رفتارهای قلدری در شهر تبریز بود که در سال 1403 در مقطع متوسطه دوم مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش شامل 30 دانش آموزان دارای رفتار قلدری بود که برای انتخاب این نمونه ابتدا غربالگری انجام گرفت و پس از دسترسی به افراد مورد نظر، نمونه­ها به روش تصادفی با روش قرعه­کشی در قالب گروه­های آزمایشی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. برنامه آموزش مهارت‌های اجتماعی مبتنی بر ذهن آگاهی در 10 جلسه 45 دقیقه­ای و هفته­ای دو بار برای گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل در این زمان هیچ­گونه آموزشی را دریافت نکردند. به منظور گردآوری داده­ها از مقیاس تجدید نظر شده مشکلات رفتاری، مقیاس همدلی شناختی و پرسشنامه مشکلات در ارتباط با دوستان استفاده شد. داده­های گردآوری شده با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره در نرم افزار SPSS نسخه 27 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که مداخله آموزش مهارت­های اجتماعی مبتنی بر ذهن آگاهی در افزایش همدلی شناختی و کاهش مشکلات ارتباط با دوستان، مشکلات رفتاری و مؤلفه­های اختلال سلوک، پرخاشگری اجتماعی، مشکلات توجه ناپختگی و اضطراب - گوشه گیری به طور معناداری مؤثر بوده است. در حالی که در خرده مقیاس­های رفتار روان پریشی  و حرکات اضافی تأثیر قابل توجهی مشاهده نشد.
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته­های پژوهش حاضر می­توان از برنامه آموزش مهارت‌های اجتماعی مبتنی بر ذهن آگاهی جهت کاهش مشکلات رفتاری، بهبود مهارت ارتباط با دوستان و افزایش همدلی شناختی در نوجوانان دارای قلدری بهره گرفت
متن کامل [PDF 1466 kb]   (55 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/11/28 | پذیرش: 1404/8/4 | انتشار: 1404/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.