Soleimani E, Chitsaz M. Effectiveness of Mindfulness-Based Social Skills Training Program on Behavioral Problems, Friend Communication Skills, and Cognitive Empathy in Adolescents with Bullying Behavior. RBS 2025; 23 (2) :382-392
URL:
http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1896-fa.html
سلیمانی اسماعیل، چیت ساز مهدی. اثربخشی برنامه آموزش مهارتهای اجتماعی مبتنی بر ذهن اگاهی بر مشکلات رفتاری، مهارت ارتباط با دوستان و همدلی شناختی در نوجوانان دارای قلدری. تحقیقات علوم رفتاری. 1404; 23 (2) :382-392
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1896-fa.html
1- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران. ، soleymany.psy@gmail.com
2- دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.
چکیده: (137 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از چالشهای نوجوانان دارای قلدری، مشکلات رفتاری، عدم مهارتهای ارتباطی و عدم همدلی میباشد؛ لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه آموزش مهارتهای اجتماعی مبتنی بر ذهن آگاهی بر مشکلات رفتاری، مهارت ارتباط با دوستان و همدلی شناختی در نوجوانان دارای قلدری صورت گرفت.
مواد و روشها: مطالعه حاضر از حیث هدف، کاربردی و از حیث روش، نیمه آزمایشی و از نوع پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانش آموزان دارای رفتارهای قلدری در شهر تبریز بود که در سال 1403 در مقطع متوسطه دوم مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش شامل 30 دانش آموزان دارای رفتار قلدری بود که برای انتخاب این نمونه ابتدا غربالگری انجام گرفت و پس از دسترسی به افراد مورد نظر، نمونهها به روش تصادفی با روش قرعهکشی در قالب گروههای آزمایشی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. برنامه آموزش مهارتهای اجتماعی مبتنی بر ذهن آگاهی در 10 جلسه 45 دقیقهای و هفتهای دو بار برای گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل در این زمان هیچگونه آموزشی را دریافت نکردند. به منظور گردآوری دادهها از مقیاس تجدید نظر شده مشکلات رفتاری، مقیاس همدلی شناختی و پرسشنامه مشکلات در ارتباط با دوستان استفاده شد. دادههای گردآوری شده با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره در نرم افزار SPSS نسخه 27 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که مداخله آموزش مهارتهای اجتماعی مبتنی بر ذهن آگاهی در افزایش همدلی شناختی و کاهش مشکلات ارتباط با دوستان، مشکلات رفتاری و مؤلفههای اختلال سلوک، پرخاشگری اجتماعی، مشکلات توجه – ناپختگی و اضطراب - گوشه گیری به طور معناداری مؤثر بوده است. در حالی که در خرده مقیاسهای رفتار روان پریشی و حرکات اضافی تأثیر قابل توجهی مشاهده نشد.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش حاضر میتوان از برنامه آموزش مهارتهای اجتماعی مبتنی بر ذهن آگاهی جهت کاهش مشکلات رفتاری، بهبود مهارت ارتباط با دوستان و افزایش همدلی شناختی در نوجوانان دارای قلدری بهره گرفت
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/11/28 | پذیرش: 1404/8/4 | انتشار: 1404/6/10