logo
دوره 23، شماره 1 - ( 3-1404 )                   جلد 23 شماره 1 صفحات 11-1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbas Mashhoot H, Faraeen M, Hoossein Algnabe A, Meshkati Z, abdi H. Investigating the effectiveness of a training course based on mindfulness on motivation to progress, self-confidence and sports performance of Iraqi soccer school. RBS 2025; 23 (1) :1-11
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1895-fa.html
عباس مشحوت حسام، فرآیین مریم، حسین جبر الجنابی اکرم، مشکاتی زهره، عبدی حسن. بررسی اثربخشی یک دوره تمرینات پلایومتریک به همراه تمرینات ذهن آگاهی بر استحکام روانی و شاخصهای توان بی‌هوازی در نوآموزان مدارس فوتبال عراق. تحقیقات علوم رفتاری. 1404; 23 (1) :1-11

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1895-fa.html


1- گروه رفتار حرکتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان (خوراسگان)، ایران ، Husamhh66@gmail.com
2- گروه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران
3- گروه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه قادسیه، عراق
4- گروه رفتار حرکتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان (خوراسگان)، ایران
5- گروه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران
چکیده:   (1905 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر یک دوره تمرینات پلایومتریک به همراه تمرینات ذهن آگاهی بر استحکام روانی و شاخص‌های توان بی‌هوازی (اوج، میانگین، حداقل) نوآموزان مدارس فوتبال عراق بود.
مواد و روش‌ها: شرکت‌کننده‌های تعداد 60 نفر از پسران فوتبالیست با دامنه سنی 14 تا 16 سال شهر بغداد در سال 2023- 2024 بودند که بر اساس فراخوان انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در چهار گروه تمرینات پلایومتریک، تمرینات ذهن آگاهی، تمرینات پلایومتریک به همراه تمرینات ذهن آگاهی و گروه کنترل تقسیم شدند. جمع‌آوری داده‌ها با استفاده از پرسشنامه استحکام روانی شیرد و همکاران (2009) انجام شد. از آزمون شاپیرو ویلک برای بررسی توزیع طبیعی بودن داده­ها، آزمون لوین برای آزمون همگنی واریانس­ها استفاده شد. برای تحلیل یافته­ها از آزمون تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی بونفرونی با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 24 استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد نمره استحکام روانی در هر سه گروه در مقایسه با گروه کنترل افزایش یافت و مقایسه بین گروه‌ها نشان داد که این افزایش در گروه پلایومتریک به همراه ذهن‌آگاهی بیشتر از سایر گروه‌ها بود. همچنین یافته‌ها نشان داد تمرینات پلایومتریک و نیز تمرینات پلایومتریک به همراه ذهن‌آگاهی تأثیر مثبت و معنی‌داری بر شاخص­های توان بی­هوازی نوآموزان مدارس فوتبال عراق داشت و تفاوتی بین این دو گروه نبود؛ اما در گروه تمرینات ذهن‌آگاهی تأثیر معنی‌داری در شاخص­های توان بی­هوازی دیده نشد.
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌ها می‌توان نتیجه گرفت که تمرینات پلایومتریک و تمرینات همراه ذهن‌آگاهی نقش مؤثری را در بهبود استحکام روانی نوآموزان مدارس فوتبال عراق دارد. با توجه به نتایج توصیه می­شود که مربیان برای بهبود عملکرد و افزایش سطح استحکام روانی از تمرینات ذهن‌آگاهی در کنار تمرینات پلایومتریک استفاده کنند.
متن کامل [PDF 1318 kb]   (665 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/8/22 | پذیرش: 1403/12/3 | انتشار: 1404/1/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.