logo
دوره ۲۲، شماره ۴ - ( ۱۰-۱۴۰۳ )                   جلد ۲۲ شماره ۴ صفحات ۷۹۷-۷۸۷ | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yaghoobi A, Fanaei Nemat Sara Z. Anticipating Crisis-oriented Personal Evaluation Moms with Children with LDs based on Cognitive Flexibility with The Mediating Role of Spiritual Beliefs. RBS 2024; 22 (4) :787-797
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1864-fa.html
یعقوبی ابوالقاسم، فنائی نعمت سرا زهرا. پیش بینی ارزیابی شخصی بحران محور در مادرانِ دارای کودک مبتلا به اختلال یادگیری بر اساس انعطاف پذیری شناختی و میانجی گری باورهای معنوی. تحقیقات علوم رفتاری. ۱۴۰۳; ۲۲ (۴) :۷۸۷-۷۹۷

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-۱-۱۸۶۴-fa.html


۱- استاد گروه روان شناسی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران. ، yaghoobi@basu.ac.ir
۲- دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
چکیده:   (۱۴۲ مشاهده)
زمینه و هدف:  کیفیت ارزیابی شخصی در مواجهه با موقعیت‌های استرس‌زا در مادران مبتلا به کودک دارای ناتوانی در یادگیری، نقش مهمی در بهزیستی روان‌شناختی آنها و در نتیجه ارتقاء نقش حمایتی آنها از فرزندانشان دارد؛ لذا  پژوهش حاضر، با هدف پیش‌بینی ارزیابی شخصی بحران‌محور مادران دارای کودک مبتلا به اختلال یادگیری بر اساس انعطاف‌پذیری شناختی و نقش میانجی باورهای معنوی انجام شد.
مواد و روش‌ها: روش تحقیق، توصیفی- همبستگی از نوع تحلیل مسیر بود. جامعه آماری پژوهش، مادران دارای کودک مبتلا به اختلال یادگیری مراجعه کننده به مراکز اختلال یادگیری باران و ساحل استان همدان، در سال  1401 و 1402 بود که از میان آن ها 202 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری داده‌ها از پرسشنامه ارزیابی شخصی بحران‌محور خانواده (السون و همکاران، 1981)، انعطاف‌پذیری شناختی (دنیس و واندروال، 2010) و دینداری/ معنویت مؤسسه ملی سلامت ایالات‌متحده آمریکا (1999) استفاده شد. تمام تحلیل‌ها با استفاده از نرم‌افزار   Amos  و SPSS نسخه 24 انجام شد.
 یافته‌ها: نتایج نشان داد که انعطاف‌پذیری شناختی تأثیر مثبت و معناداری بر باورهای معنوی دارد (β=0.65). همچنین، تأثیر باورهای معنوی بر ارزیابی شخصی مثبت و معنادار بود (β=0.63). با این حال، تأثیر مستقیم انعطاف‌پذیری شناختی بر ارزیابی شخصی معنادار نبود(β=0.06)  و تأثیر غیرمستقیم انعطاف‌پذیری شناختی بر ارزیابی شخصی از طریق باورهای معنوی بر اساس روش بوت‌استروپ ( فاصله اطمینان  95%)، معنادار بود(β=0.40) .
نتیجه‌گیری: یافته‌های این مطالعه بینش های ارزشمندی را برای مشاورانی که با کودکان مبتلا به اختلال یادگیری کار می‌کنند ارائه می‌دهد و به آنها کمک می‌کند تا اثر بخشی مداخلات حمایتی خود را برای مادران کودکان مبتلا به ناتوانی‌های یادگیری افزایش دهند. این پیشرفت‌ها از طریق استراتژی های متمرکز بر افزایش انعطاف‌پذیری شناختی، تقویت باورهای معنوی و تقویت خودارزیابی های مثبت تسهیل خواهد شد
متن کامل [PDF 1677 kb]   (۷۰ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/9/8 | پذیرش: 1403/10/26 | انتشار: 1403/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.