logo
دوره ۲۲، شماره ۳ - ( ۷-۱۴۰۳ )                   جلد ۲۲ شماره ۳ صفحات ۴۴۹-۴۳۶ | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohamadinik F, Talkhabi M, Sadeghi M. Investigate the Relationship between Cognitive Functions and Reading Literacy in Fourth Grade Primary School Students. RBS 2024; 22 (3) :436-449
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1811-fa.html
محمدینیک فهیمه، تلخابی محمود، صادقی میثم. رابطه بین عملکردهای شناختی و سواد خواندن در دانش‌آموزان پایه چهارم دبستان. تحقیقات علوم رفتاری. ۱۴۰۳; ۲۲ (۳) :۴۳۶-۴۴۹

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-۱-۱۸۱۱-fa.html


۱- گروه علوم شناختی، موسسه آموزش عالی شناختی، تهران، ایران.
۲- گروه مدیریت آموزش، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران ، m.talkhabi@cfu.ac.ir
۳- گروه روانشناسی شناختی، موسسه آموزش عالی علوم شناختی، تهران، ایران
چکیده:   (۴۱۹ مشاهده)
زمینه و هدف: هدف پژوهش بررسی رابطه بین عملکردهای شناختی و سواد خواندن در دانش­آموزان پایه چهارم دبستان است.
مواد و روش‌ها: روش مطالعه توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان پسر پایه چهارم ابتدایی شهر تهران است که در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ در حال تحصیل بودند که تعداد ۱۷۴ نفر از آن­ها به صورت هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای اندازه‌گیری از آزمون­های پیشرفت سواد خواندن ( پرلز، 2016) و  خرده آزمون‌های از  نسخه پنجم آزمون هوش وکسلر کودکان (WISC-5) و آزمون توجه و تمرکز  IVA-2 استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد، بین مؤلفه­های عملکرد شناختی و سواد خواندن ادبی و اطلاعاتی دانش آموزان پایه چهارم دبستان رابطه مثبت وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که تفکر مفهومی با ضریب بتای استاندارد (۴۵۱/۰) بالاترین تأثیر رگرسیونی را بر سواد خواندن ادبی دانش آموزان داشته­ است. همچنین تفکر مفهومی با ضریب بتای استاندارد (۴۵۶/۰)  بالاترین تأثیر رگرسیونی را بر سواد خواندن اطلاعاتی دانش آموزان داشته­ است و سرعت پردازش، حافظه فعال و توجه بعد از تفکر مفهومی بالاترین تأثیر رگرسیونی را بر سواد خواندن اطلاعاتی دانش آموزان داشته­اند.
نتیجه‌گیری: با افزایش توانایی‌های شناختی در دانش‌آموزان، امکان اجرای مهارت‌های متعدد به طور همزمان فراهم می‌شود و همچنین دانش­آموزان دارای سواد خواندن اطلاعاتی، ارزش اطلاعات را در متون تشخیص می‌دهند و توانایی پیدا کردن و تحلیل اطلاعات را هنگام خواندن مطالب دارند و قادرند محتوای اطلاعات را با دید انتقادی ارزیابی کنند
متن کامل [PDF 1611 kb]   (۱۲۴ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/6/7 | پذیرش: 1403/7/14 | انتشار: 1403/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.