logo
دوره 22، شماره 3 - ( 7-1403 )                   جلد 22 شماره 3 صفحات 514-503 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

kamali M, Manshaee G, Torkan H. The Efficacy of Virtual Reality-Based Therapy for Overweight Individuals on Trait-State Anxiety and Eating Behavior in Overweight Individuals. RBS 2024; 22 (3) :503-514
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1758-fa.html
کمالی منیژه، منشئی غلامرضا، ترکان هاجر. درمان مبتنی بر واقعیت مجازی ویژه افراد چاق بر اضطراب صفت- حالت و رفتار خوردن در افراد دارای اضافه وزن. تحقیقات علوم رفتاری. 1403; 22 (3) :503-514

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1758-fa.html


1- دانشجوی دکتری تخصصی رشته روان شناسی،واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی ،اصفهان، ایران.
2- دانشیار گروه روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی ،اصفهان، ایران. ، smanshaee@yahoo.com
3- استادیار گروه روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی ،اصفهان، ایران.
چکیده:   (671 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلالات خوردن و چاقی مشکلات جدی سلامتی با نتایج درمان ضعیف و نرخ عود بالا علیرغم درمان‌های تثبیت ‌شده هستند. براساس شواهد پژوهشی فناوری واقعیت مجازی می‌تواند نتایج درمان فعلی را بهبود بخشد و می‌تواند به‌عنوان یک ابزار کمکی در درمان آنها استفاده شود. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر واقعیت مجازی ویژه افراد چاق بر اضطراب صفت- حالت و رفتار خوردن در افراد دارای اضافه‌وزن بود.
مواد و روش‌ها: طرح پژوهش، از نوع آزمایشی و پیش‌‌آزمون‌‌ پس‌‌آزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری بود. جامعه آماری شامل کلیه مراجعه‌کنندگان به کلینیک‌های لاغری شهر اصفهان در سال 1400 تا 1401 بود و نمونه پژوهش با توجه به ملاک‌های ورود و خروج 30 نفر از افراد چاق به شیوه هدفمند از جامعه یاد شده انتخاب شدند و پرسشنامه‌های اضطراب حالت- صفت (اشپیلبرگر، 1970) و رفتار خوردن (وان استرین و همکاران، 1986) را جواب دادند. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش آماری تحلیل واریانس با اندازه‌گیری‌های مکرر استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج حاکی از آن بود که درمان مبتنی بر واقعیت مجازی ویژه افراد چاق بر اضطراب صفت و حالت و رفتار خوردن اثربخش بوده است. همچنین در مرحله پیگیری اثرات از پایداری برخوردار بوده است (001/0>p).
نتیجه‌گیری: براساس یافته‌های این پژوهش می‌تواند گفت که افراد دارای اضافه‌وزن با استفاده از فن‌آوری‌های واقعیت مجازی می‌توانند به‌صورت تعاملی مهارت‌های مدیریت استرس و اضطراب را آموزش ببینند و در مواقع تنش‌زا به‌جای استفاده از رفتار‌های خوردن غیرقابل‌کنترل از این مهارت‌ها استفاده نمایند
متن کامل [PDF 1462 kb]   (293 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/2/29 | پذیرش: 1403/9/2 | انتشار: 1403/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.