زارع ح, فيضي آ, محبوبي ط. Study of relationship between organizational climate, occupational stress and creativity in administrative personnel (male and female) of the education office in West Azarbayjan. RBS 2011; 8 (2)
URL:
http://rbs.mui.ac.ir/article-1-174-fa.html
زارع حسین، فیضی آوات، محبوبی طاهر. بررسی رابطه جو سازمانی با استرس شغلی و خلاقیت کارکنان (مرد و زن) اداری آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی. تحقیقات علوم رفتاری. 1389; 8 (2)
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-174-fa.html
1- استادیار، گروه آمار، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
2- مربی، دانشجوی دکترای برنامهریزی آموزش از دور، گروه علوم تربیتی، عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور، بوکان، ایران.
چکیده: (2669 مشاهده)
زمینه و هدف : آموزش و پرورش سهم عمدهای از بودجه هر کشور را به خود اختصاص میدهد. لازم است در آموزش و پرورش، جو سازمانی مناسبی حاکم باشد و کارکنان در فضایی آرام و عاری از فشار روانی و استرس به کار مشغول باشند تا کارآیی و اثربخشی سازمانی افزایش یابد و در نهایت به خلاقیت کارکنان منجر شود. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه جو سازمانی با استرس شغلی و خلاقیت کارکنان اداری آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی بود. مواد و روشها: این تحقیق توصیفی- تحلیلی، به شیوه همبستگی در سال تحصیلی 88-1387 انجام شد. جامعهآماری شامل کلیه کارکنان اداری آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی 1569 نفر (1469 مرد و 80 زن) بود. تعداد نمونه 478 نفر (409 مرد و 69 زن) بودند که با روش نمونهگیری خوشهای- چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه جو سازمانی Halpin و Croft، استرس شغلی Rice، آزمون مداد- کاغذی خلاقیت عابدی است. برای تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی و تحلیلی از آزمون t دو نمونهای مستقل و رگرسیون چند متغیره برای آزمون فرضیهها استفاده شد. یافتهها: نتایج رگرسیون چند متغیره تأثیر جو سازمانی به طور کلی (به طور همزمان) بر استرس شغلی و خلاقیت کارکنان در سطح 01/0 و به تفکیک در مردان در سطح 01/0 و در زنان در سطح 05/0 معنیدار بود. تفاوت بین جو سازمانی و جنسیت در سطح 01/0 معنیدار بود، اما بین خلاقیت و استرس با جنسیت تفاوت معنیداری وجود نداشت. نتیجهگیری: در جو باز پارامترهایی چون صمیمیت، ملاحظهگری، نفوذ و پویایی و ... باعث خلاقیت کارکنان و کاهش استرس آنان شد و در جو بسته عواملی چون فاصلهگیری، بیعلاقگی و فقدان تعهد شغلی، تأکید بر تولید، مزاحمت، انگیزه خلاقیت کارکنان را پایین و استرس آنان را افزایش داد. واژههای کلیدی: جو سازمانی، خلاقیت کارکنان، استرس شغلی، آموزش و پرورش، کارکنان اداری.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1389/11/26