Abdullahi S M, Rezaei S, Staki M. Investigate the Effectiveness of the Cognitive Rehabilitation Program on the Cognitive Abilities and Academic Performance of the Gifted with Low Achieving. RBS 2024; 22 (1) :67-75
URL:
http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1734-fa.html
عبداللهی سید میلاد، رضایی سعید، استکی مهناز. بررسی اثربخشی برنامه توانبخشی شناختی بر تواناییهای شناختی و عملکرد تحصیلی تیزهوشان کمپیشرفت. تحقیقات علوم رفتاری. 1403; 22 (1) :67-75
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1734-fa.html
1- دانشجوی دکتری، روانشناسی کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه عالمه طباطبائی،تهران، ایران ، . REZAYI.SAEED10@GMAIL.COM
3- استادیار گروه روانشناسی تربیتی استثنایی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده: (393 مشاهده)
زمینه و هدف: کم پیشرفتی به عنوان یک اختلاف توانایی- بهرهوری در نظر گرفته میشود تا اختلاف در توانایی-یادگیری؛ بنابراین هدف از تحقیق حاضر بررسی اثربخشی برنامه توانبخشی شناختی بر تواناییهای شناختی و عملکرد تحصیلی تیزهوشان کمپیشرفت بود.
مواد و روشها: این پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیشآزمون – پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را دانشآموزان مقطع متوسطه دوم مدارس استعدادهای درخشان شهرستان خوی که با عنوان دانشآموز تیزهوش شناخته میشوند، تشکیل دادند که از بین آنها دانشآموزانی که واجد ملاک کم پیشرفتی تحصیلی بودند به تعداد 30 نفر به صورت هدفمند به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه تجربی و گواه قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه عملکرد تحصیلی صالحی (1393) و پرسشنامه تواناییهای شناختی نجاتی (1392) استفاده شد. برنامه تمرینی گروه مداخله شامل هشت هفته دو جلسهای (مجموعاً 16 جلسه)، 60 دقیقه تمرین برنامه توانبخشی شناختی بود. گروه کنترل نیز برنامه عادی روزمره خود را دنبال کرد. در پایان هفته شانزدهم از همه شرکت کنندگان پس آزمون به عمل آمد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس در سطح خطای 05/0 با نرم افزار SPSS-19 تحلیل شدند.
یافتهها: ن نتایج نشان داد شانزده هفته برنامه توانبخشی شناختی باعث افزایش معنادار عملکرد تحصیلی (001/0=P) و مهارتهای شناختی (001/0=P)، تیزهوشان کمپیشرفت شد.
نتیجهگیری: بنابراین نتیجه گرفته میشود که میتوان از برنامه توانبخشی شناختی برای بهبود عملکرد تحصیلی و مهارتهای شناختی تیزهوشان کمپیشرفت استفاده کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/1/26 | پذیرش: 1403/2/10 | انتشار: 1403/2/10