Pudine Sabour F, Ahi Q, Shahabizadeh F. Comparison of The effectiveness of Teaching Techniques Based on Eric Berne's Transactional Analysis and Narrative-Therapeutic Approach on Reducing the Impulsivity of Abusive Male Students. RBS 2024; 21 (4) :794-805
URL:
http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1674-fa.html
پودینه صبور فاطمه، آهی قاسم، شهابی زاده فاطمه. مقایسه اثربخشی آموزش فنون براساس رویکرد روایت درمانی و تحلیل تبادلی بر کاهش تکانشگری ، احساس تنهایی و پریشانی ذهنی (روانشناختی) دانشآموزان بدسرپرست. تحقیقات علوم رفتاری. 1402; 21 (4) :794-805
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1674-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران.
2- استادیار گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران. ، Ahigh1356@yahoo.com
3- دانشیار گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران.
چکیده: (645 مشاهده)
زمینه و هدف: مقایسه میزان اثر رویکردهای روانشناسی در حوزههای مختلف بهویژه مشکلات دانشآموزان یکی از موضوعات موردعلاقه محققان میباشد. هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی آموزش فنون بر اساس رویکرد روایتدرمانی و تحلیل تبادلی اریک برن بر کاهش تکانشگری دانشآموزان پسر پدر سرپرست (بهواسطه طلاق) شهر زاهدان میباشد.
مواد و روشها: طرح پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسهای بود، بهمنظور بررسی فرضیههای پژوهش 45 دانشآموز بدسرپرست مراجعهکننده به کلینیک امید زاهدان مورد پژوهش قرار گرفتند، پکیج آموزشی فنون بر اساس رویکرد روایتدرمانی و تحلیل تبادلی اریک برن به آنها آموزش داده شد و مورد آزمون تکانشگری قرار گرفتند و نتایج با استفاده از نرمافزار SPSS با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که آموزش فنون بر اساس رویکرد روایت درمانی بر کاهش تکانشگری دانشآموزان بدسرپرست شهر زاهدان، موثر است و همچنین آموزش فنون بر اساس رویکرد تحلیل تبادلی بر کاهش تکانشگری دانشآموزان بدسرپرست شهر زاهدان، موثر میباشد (05/0>P).
نتیجهگیری: باتوجهبه نتایج تحقیق میتوان گفت که تکانشگری دانشآموزان بدسرپرست با آموزش فنون بر اساس رویکرد روایتدرمانی و تحلیل تبادلی اریک برن کاهش چشمگیری یافته است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/10/26 | پذیرش: 1402/11/10 | انتشار: 1402/11/10