۱- سمیه رسولی، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف. ، somy.rasooli@gmail.com
۲- آناهیتا خرمی بنارکی، پزشک، دکترای علوم اعصاب شناختی، مؤسسه مطالعات علوم شناختی.
۳- استاد تمام گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف.
چکیده: (۱۰۹۲ مشاهده)
زمینه و هدف: ادعا میشود که آسیبهای ناشی از کاربرد رسانههای نوین اجتماعی، شباهتهایی با آسیبهای حاصل از مصرف مواد مخدر دارد. محققان بر این باورند اگرچه علائم و پیامدهای رفتاری مصرف مواد مخدر بر اساس نوع ماده متفاوت است، اما نقاط مشترکی درباره علائم مواد مخدر در همه انواع آن وجود دارد که با آسیبهای رسانههای اجتماعی قابل تطبیق است. از سویی، عصبشناسان در سالهای اخیر، ساختارهای مغزی مرتبط با اعتیاد به رسانههای اجتماعی را مورد بررسی قرار دادهاند و شباهتها و تفاوتهایی با اعتیاد به مواد مخدر یافتهاند. این پژوهش با هدف مقایسه اعتیاد به مواد مخدر و اعتیاد به رسانههای اجتماعی انجام شده است.
مواد و روشها: این مقاله بر اساس روش گردآوری تنظیم شده است. در این مقاله ابتدا مؤلفههای رفتاری اعتیاد به مواد مخدر و اعتیاد به رسانههای اجتماعی را بیان میکنیم، و تفاوت «اعتیاد» و «وابستگی» را نشان میدهیم.
یافتهها: ما از این فرضیه حمایت میکنیم که اعتیاد به رسانههای اجتماعی، وابستگی محسوب نمیشود. از اینرو نواحی مغزی درگیر در اعتیاد به رسانههای نوین اجتماعی و اعتیاد به مواد مخدر را همراه با تصویربرداریهای عصبی و آزمایشهای این دو حوزه، ذکر میکنیم.
نتیجهگیری: در انتها ضمن برشمردن شباهتها و تفاوتهای عصبشناختی اعتیاد در هر دو گروه، پیشنهاد میکنیم که به جای تقسیمبندی افراد به «معتاد» و «غیرمعتاد»، بهتر است از «سطوح مختلف اعتیاد» سخن بگوییم. در این صورت میتوانیم اعتیاد به رسانههای اجتماعی را، نوع خاصی از اعتیاد و بهعنوان سطحی از اعتیاد بپذیریم و نقاط اشتراک و اختلاف این نوع از اعتیاد با دیگر انواع اعتیاد را دستهبندی کرده و راهکارهای درمانی متناسب با این سطح از اعتیاد را پیشنهاد دهیم.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/9/15 | پذیرش: 1402/11/27 | انتشار: 1402/11/10