Vaghef L, Hosseinpour khaghani S H. The Role of Virtual Education during the Covid-19 Pandemic on Students' Cognitive Outcome through the Mediation of Psychological Health and Learning Motivation. RBS 2024; 21 (4) :693-706
URL:
http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1641-fa.html
واقف لادن، حسین پور خاقانی سید حامد. نقش آموزش مجازی در دوران همهگیری کووید-19 بر بازده شناختی دانشجویان با میانجیگری سلامت روانشناختی و انگیزش یادگیری. تحقیقات علوم رفتاری. 1402; 21 (4) :693-706
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1641-fa.html
1- دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
2- دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران. ، khaghani59@gmail.com
چکیده: (369 مشاهده)
زمینه و هدف: همهگیر بودن بیماری کرونا در کل کشورهای جهان، به دلیل ماهیت مبهم، پیشبینی ناپذیری و غیرقابل کنترل بودن، زمینه را برای گسترش انواع مشکلات رفتاری و روانشناختی فراهم کرده است. مطالعه حاضر با هدف بررسی روابط ساختاری آموزش مجازی با بازده شناختی (عملکرد تحصیلی) دانشجویان و با در نظر گرفتن نقش میانجی سلامت روانشناختی و انگیزش یادگیری انجام گرفت.
مواد و روشها: جامعه آماری این پژوهش توصیفی و مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری، کلیهی دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان مشغول به تحصیل(۱۴۰۱-۱۴۰۰) بودند که با روش نمونهگیری در دسترس به تعداد ۳۶۳ نفر انتخاب و به پرسشنامههای نگرش به آموزش مجازی( وطن پرست و همکاران ۱۳۹۵)، انگیزش یادگیری (کاشیف و همکاران ۲۰۱۳)، سلامت عمومی (گلدبرگ، ۱۹۷۲) و معدل تحصیلی پاسخ دادند. جهت محاسبه شاخص های توصیفی و همبستگی از نرم افزار SPSS، و برای مدلیابی معادلات ساختاری نیز، از نرم افزارAMOS استفاده شد
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد بین آموزش مجازی و بازده شناختی (عملکرد تحصیلی) رابطه معنیداری وجود ندارد ( اندازه اثر= ۱۲/۰- و ۱۰/۰=P). با توجه به مسیرهای پیشبینی شده، اثرهای مستقیم آموزش مجازی بر سلامت روانشناختی ۴۵/۰- (۰۵/۰P<)، سلامت روانشناختی بر عملکرد تحصیلی ۱۸/۰ (۰۵/۰P<)، آموزش مجازی بر انگیزش یادگیری ۲۳/۰- (۰۵/۰P<)، انگیزش یادگیری بر عملکرد تحصیلی ۳۴/۰ (۰۵/۰P<) معنی دار بود. همچنین با درنظر گرفتن نقش میانجی انگیزش یادگیری و سلامت روانشناختی بر عملکرد تحصیلی نیز، اندازه اثر استاندارد ۱۵/۰- (۰۵/۰P<) بود که نشان از معنیداری این مسیر غیر مستقیم دارد.
نتیجهگیری: مبتنی بر نتایج میتوان گفت که انگیزش یادگیری و سلامت روانشناختی نقش میانجی منفی معنیداری در ارتباط بین آموزش مجازی و بازده شناختی( عملکرد تحصیلی) دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/8/4 | پذیرش: 1402/10/10 | انتشار: 1402/11/10