محمودي قهساره م, نوراني پور ر ا, صالح صدق پور ب. Prediction of identity statuses in high school female / male students which relate with other sex friend based in their demographic and psychological characters in Tehran city. RBS 2010; 7 (2)
URL:
http://rbs.mui.ac.ir/article-1-162-fa.html
محمودی قهساره ملیحه، نورانی پور رحمت اله، صالح صدق پور بهرام. پیشبینی پایگاههای هویتی دانشآموزان دبیرستانی دختر و پسر مرتبط با غیر همجنس بر اساس پارهای از ویژگیهای دموگرافیک و روانشناختی آنها در شهر تهران. تحقیقات علوم رفتاری. ۱۳۸۸; ۷ (۲)
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-۱-۱۶۲-fa.html
۱- دانشیار، گروه مشاوره و راهنمایی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران
۲- استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید رجایی، تهران
چکیده: (۲۵۹۵ مشاهده)
زمینه و هدف : کسب هویت منسجم در زمینههای مختلف زندگی مؤثر است و عوامل متعددی نیز در آن دخیل هستند. به این دلیل بررسی عوامل مؤثر بر پایگاههای هویتی در دانشآموزان، ضروری به نظر میرسد و هدف این پژوهش پیشبینی پایگاههای هویتی دانشآموزان دبیرستانی دختر و پسر مرتبط با غیر همجنس بر اساس پارهای از ویژگیهای دموگرافیک و روانشناختی آنها بود. مواد و روشها: طرح تحقیق از نوع مقطعی و با روش همبستگی بود که در جامعه دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانی مشغول به تحصیل در سال 1385 در شهر تهران که با غیر همجنس خود ارتباط داشتند، انجام شد. نمونه این پژوهش شامل 200 دانشآموز دبیرستانی (101 دانشآموز پسر و 99 دانشآموز دختر) بود که از طریق روش نمونهگیری در دسترس انتخاب گردید. اطلاعات با استفاده از دومین پرسشنامه گسترش یافته سنجش عینی منزلت هویت من و پرسشنامه مقیاس عشق اشترنبرگ به دست آمد و با روشهای آماری توصیفی و استنباطی (تحلیل رگرسیون چند متغیری) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد هیچ یک از متغیرهای تحقیق با پایگاه هویت یافته، رابطه معنیدار نداشت. متغیر جنسیت با پایگاه در حال هویت یابی (857/13 =F ، 01/0 > P)، متغیرهای ترتیب تولد، هیجان، صمیمیت و جنسیت با پایگاه هویت زودرس (595/4 =F ، 01/0(P < و متغیرهای صمیمیت و هیجان با پایگاه هویت سردرگم رابطه معنیداری داشتند (648/16 = F، 01/0 P <). نتیجهگیری: بر اساس نتایج به دست آمده، میتوان گفت که رشد هیجانی مطلوب فرد با تشکیل هویت وی مرتبط است. پس توجه به تمام ابعاد رشد از جمله رشد اجتماعی– هیجانی در کنار رشد عقلی و جسمانی میتواند هدف مربیان تعلیم و تربیت قرار گیرد. واژههای کلیدی: پایگاه هویتی، دانشآموز دبیرستانی، رابطه با غیر همجنس، ویژگی دموگرافیک، ویژگی روانشناختی، جنسیت
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1388/11/26