logo
دوره ۷، شماره ۲ - ( ۱۱-۱۳۸۸ )                   جلد ۷ شماره ۲ صفحات ۰-۰ | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

محمودي قهساره م, نوراني پور ر ا, صالح صدق پور ب. Prediction of identity statuses in high school female / male students which relate with other sex friend based in their demographic and psychological characters in Tehran city. RBS 2010; 7 (2)
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-162-fa.html
محمودی قهساره ملیحه، نورانی پور رحمت اله، صالح صدق پور بهرام. پیش‌بینی پایگاه‌های هویتی دانش‌آموزان دبیرستانی دختر و پسر مرتبط با غیر همجنس بر اساس پاره‌ای از ویژگی‌های دموگرافیک و روان‌شناختی آن‌ها در شهر تهران. تحقیقات علوم رفتاری. ۱۳۸۸; ۷ (۲)

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-۱-۱۶۲-fa.html


۱- دانشیار، گروه مشاوره و راهنمایی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران
۲- استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید رجایی، تهران
چکیده:   (۲۵۹۵ مشاهده)
زمینه و هدف : کسب هویت منسجم در زمینه‌های مختلف زندگی مؤثر است و عوامل متعددی نیز در آن دخیل هستند. به این دلیل بررسی عوامل مؤثر بر پایگاه‌های هویتی در دانش‌آموزان، ضروری به نظر می‌رسد و هدف این پژوهش پیش‌بینی پایگاه‌های هویتی دانش‌آموزان دبیرستانی دختر و پسر مرتبط با غیر همجنس بر اساس پاره‌ای از ویژگی‌های دموگرافیک و روان‌شناختی آن‌ها بود. مواد و روش‌ها: طرح تحقیق از نوع مقطعی و با روش همبستگی بود که در جامعه دانش‌آموزان دختر و پسر دبیرستانی مشغول به تحصیل در سال 1385 در شهر تهران که با غیر همجنس خود ارتباط داشتند، انجام شد. نمونه این پژوهش شامل 200 دانش‌آموز دبیرستانی (101 دانش‌آموز پسر و 99 دانش‌آموز دختر) بود که از طریق روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب گردید. اطلاعات با استفاده از دومین پرسش‌نامه گسترش یافته سنجش عینی منزلت هویت من و پرسش‌نامه مقیاس عشق اشترنبرگ به دست آمد و با روش‌های آماری توصیفی و استنباطی (تحلیل رگرسیون چند متغیری) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد هیچ یک از متغیرهای تحقیق با پایگاه هویت یافته، رابطه معنی‌دار نداشت. متغیر جنسیت با پایگاه در حال هویت‌ یابی (857/13 =F ، 01/0 > P)، متغیرهای ترتیب تولد، هیجان، صمیمیت و جنسیت با پایگاه هویت زودرس (595/4 =F ، 01/0(P < &nbsp;و متغیرهای صمیمیت و هیجان با پایگاه هویت سردرگم رابطه معنی‌داری داشتند (648/16 = F، 01/0 P <). نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج به دست آمده، می‌توان گفت که رشد هیجانی مطلوب فرد با تشکیل هویت وی مرتبط است. پس توجه به تمام ابعاد رشد از جمله رشد اجتماعی&ndash; هیجانی در کنار رشد عقلی و جسمانی می‌تواند هدف مربیان تعلیم و تربیت قرار گیرد. واژه‌های کلیدی: پایگاه هویتی، دانش‌آموز دبیرستانی، رابطه با غیر همجنس، ویژگی دموگرافیک، ویژگی روان‌شناختی، جنسیت
متن کامل [PDF 184 kb]   (۵۳۹ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1388/11/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.