logo
دوره 21، شماره 2 - ( 4-1402 )                   جلد 21 شماره 2 صفحات 422-410 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Samadieh H, Sadri M, Heidari Jaghargh K, Esfalani Y. The Relationship of Basic Needs Satisfaction in Friendship Relationships to Students' Academic Engagement during COVID-19: The Mediating Role of Sense of Belonging to University. RBS 2023; 21 (2) :410-422
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1593-fa.html
صمدیه هادی، صدری مهدی، حیدری جاغرق کیانا، ثابتی بایگی عاطفه، اسفلانی یوسف. ارتباط تحقق نیازهای بنیادین روان‌شناختی در روابط دوستانه با درگیری تحصیلی دانشجویان در دوران همه‌گیری کووید-19: نقش واسطه‌ای احساس تعلق به دانشگاه. تحقیقات علوم رفتاری. 1402; 21 (2) :410-422

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1593-fa.html


1- استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران. ، h.samadieh@birjand.ac.ir
2- دانشجوی دکتری، گروه روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
3- کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی، گروه روان‌شناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.
4- دانشجوی ارشد روان‌شناسی و علوم اعصاب شناختی، گروه روان‌شناسی و علوم اعصاب، دانشگاه پاویا، پاویا، ایتالیا.
5- دانشجوی ارشد روان‌شناسی عمومی، گروه روان‌شناسی، مشاوره و مددکاری، مؤسسه آموزش عالی خردگرایان مطهر، مشهد، ایران.
چکیده:   (1975 مشاهده)
زمینه و هدف: مطالعات روابط مستقیم و مثبت بین ارضای نیازهای بنیادین روان­شناختی و درگیری تحصیلی را نشان می­دهند. با این حال، مطالعات اندکی مکانیزم­های زیربنایی اثرگذار بر این روابط را به ویژه در دوران کرونا مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی­ احساس تعلق به دانشگاه در رابطه بین ارضای نیازهای بنیادین در روابط دوستی با ابعاد درگیری تحصیلی بود.
مواد و روش‌ها: روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه بیرجند در نیمسال دوم تحصیلی 1400-1399 تشکیل دادند. تعداد 290 نفر به روش نمونه­گیری دردسترس انتخاب شدند و به مقیاس­های ارضای نیازهای بنیادین در روابط، حس عضویت روان­شناختی در دانشگاه و پرسشنامه درگیری تحصیلی پاسخ دادند. به منظور تحلیل داده­ها از روش مدل­یابی معادلات ساختاری استفاده شد.
یافته‌ها: یافته­‌ها نشان داد که ارضای نیازهای بنیادین در روابط دوستی نقش یک عامل حمایتی و مثبت در احساس تعلق به دانشگاه داشت. بعلاوه، نقش واسطه­ای احساس تعلق به دانشگاه در رابطه بین ارضای نیازهای بنیادین روان­شناختی در روابط با دوستان و درگیری تحصیلی تأیید شد (01/0>P). شاخص­های برازش کلی مدل نیز نشان داد که مدل مذکور برازش مناسبی دارد. همچنین، احساس تعلق به طور معناداری با درگیری تحصیلی ارتباط داشت.
نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر بر اهمیت بسترسازی برای درگیری تحصیلی دانشجویان در کلاس­های دانشگاهی که مستلزم فراهم نمودن فضایی برای تقویت روابط دوستی و نیز به تبع آن تجربه احساس تعلق آن­ها به دانشگاه است، تأکید می­کند. محدودیت­های این مطالعه و جهت­گیری­های پژوهش­های بعدی مورد بحث قرار خواهند گرفت.   

تازه‌های تحقیق
هادی صمدیه:
Google Scholar, Pubmed
متن کامل [PDF 706 kb]   (191 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/3/1 | پذیرش: 1402/6/10 | انتشار: 1402/6/31

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.