logo
دوره 21، شماره 1 - ( 2-1402 )                   جلد 21 شماره 1 صفحات 47-32 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khatamnejad Atashgah S Y, Mansouri S H, Tofigi Aghdam Miangi M. Providing a Model of Positive Emotions and Behavior in Health Tourism. RBS 2023; 21 (1) :32-47
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1544-fa.html
خاتم نژاد آتشگاه سید یاشار، منصوری سید حسین، توفیقی اقدم میانجی مائده. ارائه الگوی واکاوی هیجانات مثبت و تمایلات رفتاری در گردشگری سلامت. تحقیقات علوم رفتاری. 1402; 21 (1) :32-47

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1544-fa.html


1- کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- دکتری مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت بازرگانی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران ، Hm_09191100600@yahoo.com
3- دانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت فناوری اطلاعات، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (1242 مشاهده)
مقدمه و هدف: گردشگری سلامت به‌عنوان یکی از شاخه‌های مهم صنعت گردشگری محسوب می‌شود. صنعت گردشگری سلامت می‌تواند به‌عنوان صنعت پیشران عمل کرده و صنایع جانبی را نیز توسعه دهد. ایران، یکی از کشورهایی است که علاوه بر جاذبه‌های طبیعی از قابلیت‌های مناسبی در زمینه درمان نیز برخوردار است و باوجود همه این پتانسیل‌ها، تاکنون سازوکار مناسبی برای هدفمند شدن این صنعت در ایران تدوین نشده است.
مواد و روش­‌ها: پژوهش حاضر به دنبال ارائه الگوی هیجانات مثبت و تمایلات رفتاری در گردشگری سلامت می­باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل گردشگران سلامت بیمارستان عدل در شهر تهران می­باشد. روش نمونه‌گیری در بخش کمی در دسترس بوده است؛ و با توجه به اینکه جامعه آماری نامحدود بوده است، محقق با استفاده از جدول کرسی مورگان حجم نمونه ۳۸۴ نفر تعیین کرده است. محقق برای جمع‌آوری داده‌های موردنیاز از پرسشنامه استفاده کرده است و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از مدل معادلات ساختاری و با کمک نرم‌افزارهای  SPSS و LISREL انجام شده است.
یافته­‌ها: نتایج تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نشان داد که لذت بر رضایت به میزان ۸۰/۵ و لذت روی وفاداری به میزان ۳۴/۳ و انگیختگی روی رضایت به میزان ۵۵/۶ و انگیختگی بر وفاداری به میزان ۸۹/۷ تأثیر دارد (۰۵/۰>p).
نتیجه‌­گیری: پیشنهاد می‌شود که ارائه‌کنندگان خدمات و مدیران گردشگری سلامت با تمرکز بر روی هیجانات مثبت و با توجه به پتانسیل گردشگری سلامت در ایران موجب ایجاد تمایلات رفتاری مثبت در گردشگران سلامت شوند که درنهایت باعث متمایزسازی خود با رقبای منطقه‌ای و هم‌سطح خواهد گردید.

تازه‌های تحقیق
سید حسین منصوری:
Google Scholar, Pubmed
متن کامل [PDF 634 kb]   (697 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/3/25 | پذیرش: 1402/4/23 | انتشار: 1402/2/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.