1- دانشیار عصبروانشناسی گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرمسار، گرمسار، ایران
2- کارشناسیارشد روانشناسی شخصیت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران. ، se62.rafati@yahoo.com
3- استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
چکیده: (1130 مشاهده)
زمینه و هدف: مطالعات نشان داده که با در نظر گرفتن زمینه و وظایف رشدی میتوان تصویری کامل از عملکرد روانی اجتماعی افراد در سنین مختلف ترسیم نمود. با توجه به فقدان ابزاری معتبر برای سنجش سازه تکالیف تحولی در جامعه ایرانی، این مطالعه با هدف ساخت و تعیین ویژگیهای روانسنجی مقیاس تکالیف تحولی انجام شد.
مواد و روشها: این پژوهش از نوع روانسنجی میباشد و نمونه آماری شامل ۸۴۰ دانشجویان مقاطع تحصیلی مختلف ۹۹-۱۳۹۸ دانشگاههای شهر تهران بود که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و مقیاس محقق ساخته تکالیف تحولی، مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف و سیاهه عواطف مثبت و منفی را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS۲۴، لیزرل نسخه ۸/۸ و نرمافزار جسپ ۰.۱۶.۴.۰ مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی وجود ۵ عامل را نشان داد که در مجموع ۴۴۲/۶۵ درصد از واریانس کل ابزار را تبیین کرد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی، نتایج تحلیل عاملی اکتشافی را تائید کرد. ضریب پایایی کلی ابزار با دو روش آلفای کرونباخ و ضریب مکدونالد ۸۵/۰ به دست آمد. همچنین بین مؤلفههای این مقیاس با مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف و عامل عاطفه مثبت همبستگی مثبت معنادار و با عامل عاطفه منفی همبستگی منفی معنادار وجود داشت.
نتیجهگیری: مفهوم فرایند تحولی انسان بهصورت مرحلهای پیش میرود و هر مرحله نشاندهنده یک دوره یادگیری حساس است که در آن مرحله فرد نیاز دارد که چندین تکلیف تحولی مربوط به آن دوره را انجام دهد نتایج مطالعه نشان داد که مقیاس محقق ساخته تکالیف تحولی دارای ویژگیهای روانسنجی مناسبی است و میتوان از آن برای اندازهگیری تکالیف تحولی استفاده کرد.
تازههای تحقیق
زهرا رفعتی: Google Scholar,
Pubmed
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/12/27 | پذیرش: 1402/4/4 | انتشار: 1402/4/4