logo
دوره ۲۱، شماره ۱ - ( ۲-۱۴۰۲ )                   جلد ۲۱ شماره ۱ صفحات ۷۰-۵۸ | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Naeimi G, Ghamari Givi H, Sadri E, Sheykholeslami A. Qualitative Analysis of Psychological Factors in Harms of Choosing Major Process: Examining the Perspective of Paramedical Students. RBS 2023; 21 (1) :58-70
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1464-fa.html
نعیمی قادر، قمری گیوی حسین، صدری دمیرچی اسماعیل، شیخ الاسلامی علی. تحلیل کیفی عوامل روانشناختی آسیب‌های فرایند انتخاب رشته تحصیلی: بررسی دیدگاه دانشـجویان پیراپزشکی. تحقیقات علوم رفتاری. ۱۴۰۲; ۲۱ (۱) :۵۸-۷۰

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-۱-۱۴۶۴-fa.html


۱- دانشجوی دکتری مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
۲- استاد، گروه مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. ، h_ghamari@uma.ac.ir
۳- دانشیار، گروه مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
چکیده:   (۷۱۴ مشاهده)
زمینه و هدف: از جمله زمینه­های تحصیلی جذاب و پرمتقاضی در بین داوطلبان ورود به دانشگاه، رشته­های پیراپزشکی می­باشد. اما اخیراً می­توان شاهد تغییر رشته، افت تحصیلی و شرکت مجدد در آزمون سراسری توسط دانشجویان و فارغ التحصیلان این رشته­ها بود. این پژوهش با هدف بررسی و شناسایی عوامل روانشناختی آسیب­های فرایند انتخاب رشته تحصیلی در دانشجویان پیراپزشکی انجام شد.
مواد و روش‌ها: روش پژوهش حاضر از نوع کیفی و با استفاده از روش نظریه داده­بنیاد انجام شد. مشارکت­کنندگان شامل ۱۸ نفر از دانشجویان رشته­های پیراپزشکی بودند که به شیوه­ی هدفمند و بر اساس قانون اشباع داده­ها انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه­ساختاریافته بود. تحلیل داده­ها از طریق رهیافت نظام­مند استراوش و کوربین صورت گرفت. کدگذاری داده­ها در سه بخش کدگذاری باز، محوری و گزینشی انجام شد. 
یافته‌ها: اطلاعات ثبت، کدگذاری و در قالب کدهای ثانویه، مقوله­های فرعی و مقوله­های اصلی دسته­بندی شدند. تحلیل نظرات دانشجویان به شناسایی ۱۱۲کد ثانویه، ۱۴ مقوله فرعی و ۴ مقوله­ اصلی شامل مهارت­های شناختی ناکارآمد، جهت­گیری مختل، هیجان­های نابسنده و رفتارها و اقدامات عملی نامؤثر منجر شد.
نتیجه‌گیری: یافته­های پژوهش، حاکی از این است که عوامل روانشناختی در ایجاد و ادامه­ی آسیب­های فرایند انتخاب رشته تحصیلی نقش قابل توجهی دارند و مشکلات فردی و روانشناختی، می­تواند مسیر صحیح انتخاب رشته تحصیلی را با چالش­های اساسی مواجه کند.  نتایج این مطالعه می­تواند در شناسایی و کاهش آسیب­های ناشی از عوامل فردی و روانشناختی در مسیر انتخاب رشته دانشگاهی مؤثر واقع شود.

تازه‌های تحقیق
حسین قمری:
Google Scholar, Pubmed
متن کامل [PDF 525 kb]   (۳۱۲ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/11/28 | پذیرش: 1402/1/26 | انتشار: 1402/4/4

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.