Naeimi G, Ghamari Givi H, Sadri E, Sheykholeslami A. Qualitative Analysis of Psychological Factors in Harms of Choosing Major Process: Examining the Perspective of Paramedical Students. RBS 2023; 21 (1) :58-70
URL:
http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1464-fa.html
نعیمی قادر، قمری گیوی حسین، صدری دمیرچی اسماعیل، شیخ الاسلامی علی. تحلیل کیفی عوامل روانشناختی آسیبهای فرایند انتخاب رشته تحصیلی: بررسی دیدگاه دانشـجویان پیراپزشکی. تحقیقات علوم رفتاری. ۱۴۰۲; ۲۱ (۱) :۵۸-۷۰
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-۱-۱۴۶۴-fa.html
۱- دانشجوی دکتری مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
۲- استاد، گروه مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. ، h_ghamari@uma.ac.ir
۳- دانشیار، گروه مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
چکیده: (۷۱۴ مشاهده)
زمینه و هدف: از جمله زمینههای تحصیلی جذاب و پرمتقاضی در بین داوطلبان ورود به دانشگاه، رشتههای پیراپزشکی میباشد. اما اخیراً میتوان شاهد تغییر رشته، افت تحصیلی و شرکت مجدد در آزمون سراسری توسط دانشجویان و فارغ التحصیلان این رشتهها بود. این پژوهش با هدف بررسی و شناسایی عوامل روانشناختی آسیبهای فرایند انتخاب رشته تحصیلی در دانشجویان پیراپزشکی انجام شد.
مواد و روشها: روش پژوهش حاضر از نوع کیفی و با استفاده از روش نظریه دادهبنیاد انجام شد. مشارکتکنندگان شامل ۱۸ نفر از دانشجویان رشتههای پیراپزشکی بودند که به شیوهی هدفمند و بر اساس قانون اشباع دادهها انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمهساختاریافته بود. تحلیل دادهها از طریق رهیافت نظاممند استراوش و کوربین صورت گرفت. کدگذاری دادهها در سه بخش کدگذاری باز، محوری و گزینشی انجام شد.
یافتهها: اطلاعات ثبت، کدگذاری و در قالب کدهای ثانویه، مقولههای فرعی و مقولههای اصلی دستهبندی شدند. تحلیل نظرات دانشجویان به شناسایی ۱۱۲کد ثانویه، ۱۴ مقوله فرعی و ۴ مقوله اصلی شامل مهارتهای شناختی ناکارآمد، جهتگیری مختل، هیجانهای نابسنده و رفتارها و اقدامات عملی نامؤثر منجر شد.
نتیجهگیری: یافتههای پژوهش، حاکی از این است که عوامل روانشناختی در ایجاد و ادامهی آسیبهای فرایند انتخاب رشته تحصیلی نقش قابل توجهی دارند و مشکلات فردی و روانشناختی، میتواند مسیر صحیح انتخاب رشته تحصیلی را با چالشهای اساسی مواجه کند. نتایج این مطالعه میتواند در شناسایی و کاهش آسیبهای ناشی از عوامل فردی و روانشناختی در مسیر انتخاب رشته دانشگاهی مؤثر واقع شود.
تازههای تحقیق
حسین قمری: Google Scholar,
Pubmed
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/11/28 | پذیرش: 1402/1/26 | انتشار: 1402/4/4