logo
دوره 21، شماره 1 - ( 2-1402 )                   جلد 21 شماره 1 صفحات 57-48 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salemi M H, Khademi Ashkzari M. The Role of Response Inhibition, Cognitive Control and Sleep Quality in Predicting the Symptoms of Male Adolescent Anxiety Disorders. RBS 2023; 21 (1) :48-57
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1448-fa.html
سالمی محمد حسین، خادمی اشکذری ملوک. نقش بازداری پاسخ، کنترل شناختی و کیفیت خواب در پیش بینی علایم و نشانه های اختلال اضطرابی نوجوانان پسر. تحقیقات علوم رفتاری. 1402; 21 (1) :48-57

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1448-fa.html


1- دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. ، Mh_salemi@yahoo.com
2- دانشیار گروه روان شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
چکیده:   (562 مشاهده)
زمینه و هدف: نقص در کنترل شناختی و بازداری پاسخ در کنار آشفتگی در کیفیت خواب در افراد با نشانه های اضطرابی  مشاهده شده است، بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش بازداری پاسخ، کنترل شناختی و کیفیت خواب در پیش­بینی علایم و نشانه­های اختلالات اضطرابی نوجوانان پسر انجام گرفت.
مواد و روش‌ها: روش پژوهش حاضر کمی و از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش­آموزان پسر دوره دوم مقطع متوسطه شهر تهران در نیم­سال دوم سال ۱۴۰۰-۱۴۰۱ تشکیل دادند، که از میان آنها ۲۹۰ نفر به روش  نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. جهت گردآوری داده­ها از تکلیف برو/نرو (GO/NO GO) هوفمان (۱۹۸۴)، پرسشنامه کنترل شناختی و انعطاف­پذیری (CCFQ) گابرز و همکاران (۲۰۱۸)، مقیاس کیفیت خواب پیتزبورگ (PSQI) بایسه و همکاران (۱۹۸۹) و مقیاس چند بعدی اضطراب کودکان (MASC) مارچ و همکاران (۱۹۹۷) استفاده شد. داده­های گردآوری شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که بازداری پاسخ نامناسب و کیفیت پایین خواب با علایم و نشانه­های اختلالات اضطرابی رابطه مثبت معنادار و کنترل شناختی با آن رابطه منفی معنادار دارد. همچنین، بازدار پاسخ، کنترل شناختی و کیفیت خواب ۶/۴۰ درصد از واریانس علایم و نشانه­های اختلالات اضطرابی را تبیین می­کنند.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج مذکور می­توان نتیجه گرفت که بازداری پاسخ، کنترل شناختی و کیفیت خواب به عنوان عوامل موثر بر علایم و نشانه­های اختلالات اضطرابی نوجوانان باید مورد توجه متخصصان و درمانگران قرار گیرد.

تازه‌های تحقیق
محمد حسین سالمی:
Google Scholar, Pubmed
ملوک خادمی اشکذری: Google Scholar, Pubmed
متن کامل [PDF 541 kb]   (281 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/11/4 | پذیرش: 1402/4/4 | انتشار: 1402/4/4

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.