Shojaei M, Dehghani َ. A study of Mentalization based on Attachment Styles, Ego Strength, Object Relations and Pattern of Anxiety Manifestation in Students. RBS 2023; 21 (1) :176-189
URL:
http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1419-fa.html
شجاعی مهگل، دهقانی اکرم. بررسی ذهنیسازی بر اساس سبکهای دلبستگی، توانمندی ایگو، روابط موضوعی و الگوی تجلی اضطراب در دانشجویان. تحقیقات علوم رفتاری. 1402; 21 (1) :176-189
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1419-fa.html
1- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران.
2- استادیار، گروه روانشناسی، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران. ، Ddehghani55@yahoo.com
چکیده: (695 مشاهده)
زمینه و هدف: ظرفیت ذهنیسازی برای توانمندسازی دانشجویان در تعاملات بینفردی و بهتبع اخذ موفقیتهای آینده لازم است و به همین دلیل شناخت همبستههای آن ضروری است. هدف از پژوهش حاضر ارائه بررسی ذهنیسازی بر اساس سبکهای دلبستگی، توانمندی ایگو، روابط موضوعی و الگوی تجلی اضطراب در دانشجویان بود.
مواد و روشها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعه پژوهش را دانشجویان دانشگاه سراسری اصفهان و دانشگاه آزاد شهر اصفهان (خوراسگان) در نیمه اول سال ۱۴۰۱ تشکیل دادند که بر اساس آخرین گزارشها، تعداد آنها ۳۵۱۶۱ نفر اعلام شده است. بر اساس فرمول کوکران، ۳۸۰ دانشجو بهصورت در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه سبکهای دلبستگی (ASQ)، پرسشنامه توانمندی ایگو (PIES)، مقیاس روابط موضوعی بل (BORI)، پرسشنامه الگوهای تجلی اضطراب و پرسشنامه ظرفیت ذهنیسازی (RFQ) بود که بهصورت انفرادی توسط دانشجویان تکمیل شدند. بررسی دادهها به روش تحلیل رگرسیون چندگانه و با استفاده از نسخه بیستوششم نرمافزار SPSS انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که سبکهای دلبستگی ایمن و دوسوگرا و همچنین توانمندی ایگو قادر به پیشبینی معنادار ظرفیت ذهنیسازی دانشجویان هستند (۰۵/۰>P).
نتیجهگیری: لازم است جهت بهبود ذهنیسازی دانشجویان، اقداماتی جهت تقویت سبکهای دلبستگی ایمن و کاهش سبک دلبستگی دوسوگرا و همچنین افزایش توانمندی ایگو اعمال شود.
تازههای تحقیق
اکرم دهقانی: Google Scholar,
Pubmed
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/9/28 | پذیرش: 1402/4/4 | انتشار: 1402/4/4