logo
دوره 20، شماره 3 - ( 10-1401 )                   جلد 20 شماره 3 صفحات 576-562 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadifarsani M, Shahedi B, Tabaian S, Abedi A, Iravani P. Influential factors affecting improved environmental quality of hospital rooms for children (case study: childreInfluential Factors Affecting Improved Environmental Quality of Hospital Rooms for Children (Case Study: Children between 7 to 12 Hospitalized in Imam Hossein Hospital in Esfahan)n between 7 to 12 hospitalized in Imam Hossein Hospital in Esfahan). RBS 2022; 20 (3) :562-576
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1417-fa.html
محمدی فارسانی مرضیه، شاهدی بهرام، طبائیان سیده مرضیه، عابدی احمد، ایروانی پریسا. عوامل مؤثر بر ارتقای کیفیت محیطی فضای بستری کودکان (نمونه موردی: کودکان 7 تا 12 ساله بستری در بیمارستان امام حسین اصفهان). تحقیقات علوم رفتاری. 1401; 20 (3) :562-576

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1417-fa.html


1- دانشجوی دکترای تخصصی رشته معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
2- استادیار، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران. ، bahramshahedi2022@gmail.com
3- دانشیار، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
4- دانشیار، روان‌شناسی، گروه روان‌شناسی کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
5- استادیار، گروه اطفال، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده:   (770 مشاهده)
زمینه و هدف: بیمارستان­های کودکان به دلیل عملکردشان، به­صورت ذاتی احساسات منفی مثل استرس، ترس و آشفتگی را برای کودک به همراه دارند. طراحی ضعیف این فضاها، بدون در نظر گرفتن نیازهای جسمی و روحی کودک، موجب تشدید این تأثیرات شده و بستری شدن را به رویدادی آسیب­زا برای کودک تبدیل کرده است. هدف اصلی این پژوهش، دستیابی به عوامل محیطی مؤثر بر ارتقای کیفیت فضای بستری کودکان، با مشارکت خود کودکان است.
مواد و روش‌ها: طرح پژوهش حاضر، کیفی و راهبرد طرح پژوهش کیفی در این تحقیق، تحلیل مضمون با رویکرد کلارک و براون است. جامعه آماری، کودکان 7 تا 12 ساله­ی بستری در بیمارستان کودکان امام حسین (ع) در شهر اصفهان است که حجم نمونه به‌صورت هدفمند و تا رسیدن به حد اشباع نظری از بین آن‌ها انتخاب شد. چهل نقاشی به‌دست‌آمده از کودکان با روش تحلیل مضمون و با استفاده از نرم­افزار اطلس تی آی 7، جهت رسیدن به نظرات کودکان در مورد ویژگی­های اتاق بستری باکیفیت، مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج حاکی از آن است که بر اساس نظر کودکان، کیفیت فضای بستری به پنج مضمون اصلی شامل اجزای کالبدی اتاق، جاذبه­های بصری، جاذبه­های عملکردی، خودی کردن فضا و غلبه بر نظم غالب وابسته است.
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر، مضامین به‌دست‌آمده از نظرات کودکان بیان‌کننده این است که پرداختن به اجزای کالبدی با ایجاد جاذبه­های بصری و عملکردی و کم کردن محدودیت­ها می­تواند فضا را برای کودک خودی کرده و باعث افزایش کیفیت اتاق بستری شود. نظرات کودکان، تأییدکننده رویکرد تعامل­گرا در تعیین مؤلفه­های مؤثر بر کیفیت معماری است.
متن کامل [PDF 1954 kb]   (346 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/9/23 | پذیرش: 1401/11/7 | انتشار: 1401/11/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.