Alvandian S, Karahmadi M. Investigating the Effectiveness of Adding Sarcosine to Parent Management Training (PMT) Treatment in Oppositional Defiant Disorder: A Clinical Trial Study. RBS 2024; 22 (2) :323-331
URL:
http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1410-fa.html
الوندیان سعید، کاراحمدی مژگان. بررسی اثربخشی افزودن سارکوزین به درمان آموزش مدیریت والدین (PMT) در اختلال بیاعتنایی مقابلهای: یک مطالعه کارآزمایی بالینی. تحقیقات علوم رفتاری. 1403; 22 (2) :323-331
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1410-fa.html
1- استاد گروه روانپزشکی اطفال، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ایران. ، Saeedalvandian@yahoo.com
2- دستیار روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ایران.
چکیده: (1481 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال بیاعتنایی مقابلهای، یک الگوی رفتاری منفی، خصمانه توأم با نافرمانی است و به علت اینکه این اختلال میتواند منجر به بروز مشکلات خانوادگی یا تحصیلی در کودک گردد، از اهمیت بالایی برخوردار است. این مطالعه با هدف تعیین اثربخشی افزودن سارکوزین به درمان رفتاری آموزش مدیریت والدین بر درمان اختلال بیاعتنایی مقابلهای انجام گرفت.
مواد و روشها: در این مطالعه کارآزمایی بالینی، ۸۰ کودک ۱۲-۶ ساله مبتلا به اختلال بیاعتنایی مقابلهای، بهطور تصادفی در دو گروه ۴۰ نفره توزیع شدند. در گروه اول از روش درمان آموزش مدیریت والدین و دارونما استفاده شده و در گروه دوم، علاوه بر درمان آموزش مدیریت والدین، داروی سارکوزین با دوز ۰.۰۳ گرم به ازای هر کیلوگرم روزانه برای ۱۲ هفته تجویز شد. کلیه بیماران در قبل و بعد از مداخله از نظر شدت و فراوانی مشکلساز بودن رفتار بیاعتنایی مقابلهای با پرسشنامه آیبرگ ارزیابی شده و نتایج دو گروه با استفاده از نرمافزار SPSS تحلیل و مقایسه گردید.
یافتهها: میانگین نمره شدت رفتار بیاعتنایی مقابلهای طبق پرسشنامه ایبرگ در قبل و بعد مداخله در گروه سارکوزین به ترتیب ۵/۲۵ ± ۳/۱۱۵ و ۷/۲۱ ± ۵/۱۰۳ بوده و اختلاف قبل و بعد درمان معنادار بود (۰۰۱/۰>P). در گروه دارونما، میانگین نمره مذکور در قبل و بعد مداخله به ترتیب ۹/۲۸ ± ۷/۱۱۳ و ۷/۲۵± ۸/۱۰۸ بوده و تفاوت قبل و بعد، معنادار بود (۰۳۵/۰=P).
نتیجهگیری: یافتههای مطالعه حاضر نشان داد استفاده از سارکوزین به همراه درمان آموزش مدیریت والدین میتواند منجر به تأثیر مطلوبتر و تسریع در درمان کودکان مبتلا به اختلال بیاعتنایی-مقابلهای گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/9/11 | پذیرش: 1403/5/24 | انتشار: 1403/6/10