logo
دوره 6، شماره 2 - ( 1-1387 )                   جلد 6 شماره 2 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

حسن زاده م, علوی ک, قلغه بندی م, یدالهی ز, غرایی ب, صادقی کیا ع. Sleep quality in Iranian drivers recognized as responsible for severe road accidents. RBS 2008; 6 (2)
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-140-fa.html
حسن زاده مهدی، علوی کاوه، قلغه بندی میرفرهاد، یدالهی زهرا، غرایی بنفشه، صادقی کیا عباس. کیفیت خواب رانندگان مسؤول تصادفات جاده‌ای شدید (منجر به جرح یا فوت). تحقیقات علوم رفتاری. 1387; 6 (2)

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-140-fa.html


1- دستیار گروه روانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، انستیتو روانپزشکی تهران، تهران، ایران
2- استادیار، گروه روانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، مرکز تحقیقات بهداشت روان، تهران، ایران
3- روانپزشک، دانشگاه علوم پزشکی ایران، مرکز تحقیقات بهداشت روان
4- روانشناس بالینی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران، مرکز تحقیقات بهداشت روان
5- معاون پژوهشی، دانشکده پلیس راهنمایی و رانندگی، دانشگاه علوم انتظامی، تهران، ایران
چکیده:   (1926 مشاهده)
Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin:0in; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;} زمینه و هدف : خواب‌ آلودگی رانندگان یکی از علل مهم تصادفات جاده‌ای است که گاه به مرگ سرنشینان می‌انجامد. با توجه به خلأ اطلاعی، هدف از این مطالعه، بررسی کیفیت خواب نمونه‌ایی از رانندگان ایرانی است که در تصادفات منجر به جرح یا فوت در جاده‌های برون ‌شهری، مقصر قلمداد شده‌اند. مواد و روش‌ها در یک مطالعه مقطعی، 453 راننده که در جاده‌های برون شهری سراسر ایران به عنوان مقصر دچار تصادفات منجر به جرح یا فوت شده بودند، طی 24 ساعت از بروز تصادف، بررسی شدند. در این مطالعه از یک پرسش‌نامه زمینه‌ای، سیاهه علایم (SCL-90-R) برای غربال مشکلات روانپزشکی و پرسش‌نامه شاخص کیفیت خواب پیتسبورگ (PSQI) برای اندازه‌گیری کیفیت خواب پس از جلب توافق اعضای شرکت کننده استفاده شد. یافته‌ها با استفاده از آمار توصیفی، رگرسیون خطی چند متغیری و تحت نرم‌افزار SPSS 10 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها رانندگان بررسی ‌شده به ‌طور متوسط 5/1 ± 3/6 ساعت در شب می‌خوابیدند. میانگین نمره PSQI رانندگان بررسی ‌شده 8/2 ± 5/6 بود که (5/73%) 263 نفر اختلال کیفیت خواب داشتند. تحلیل رگرسیون (136/0 =  adjusted R 2 ،001/0 > P) نشان داد نمره PSQI با نمره GSI بالاتر از 81/0 در SCL-90-R، مصرف داروهای مرتبط با خواب و سابقه تصادف مشابه پیشین، رابطه مستقیم داشت. نتیجه‌گیری: بر اساس این مطالعه، کیفیت خواب رانندگان ایرانی مقصر در تصادفات منجر به جرح یا فوت مختل بوده شامل زود از خواب بیدار شدن، نیاز به دستشویی رفتن در شب، دیر به خواب رفتن و احساس سرما یا گرمای شدید می‌باشد. واژه‌های کلیدی: تصادفات جاده‌ای، کیفیت خواب، رانندگان وسایل نقلیه، مشکلات روانپزشکی
متن کامل [PDF 323 kb]   (508 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/11/19 | پذیرش: 1398/11/20 | انتشار: 1398/11/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.