Farsham A, Ghasemzadeh S, Alipor A, Afrooz G, Ghalibafian M. Evaluating the Effectiveness of Cognitive Intervention Programs and Family-Based Play Therapy on Reduction of Depression and Anxiety Symptoms of Children with Brain Tumor. RBS 2022; 20 (2) :355-367
URL:
http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1370-fa.html
فرشام آیدا، قاسم زاده سوگند، علی پور احمد، افروز غلامعلی، قالیبافیان میترا. اثربخشی برنامه مداخلات شناختی و بازیدرمانی خانواده محور بر کاهش افسردگی و اضطراب کودکان مبتلا به تومور مغزی. تحقیقات علوم رفتاری. 1401; 20 (2) :355-367
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1370-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی سلامت، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2- استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. ، s.ghasemzadeh@ut.ac.ir
3- استاد گروه روانشناسی سلامت، دانشکده روانشناسی، دانشگاه پیام نور،تهران، ایران.
4- استاد ممتاز گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
5- متخصص رادیوتراپی، بیمارستان فوق تخصصی سرطان کودکان محک، تهران، ایران.
چکیده: (1963 مشاهده)
زمینه و هدف: پژوهشها نشان میدهند، برای درمان روانشناختی کودکان مبتلا به سرطان، بازیدرمانی و درمانهای بازی محور، مؤثرتر و بهتر هستند. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی برنامه مداخلات شناختی و بازیدرمانی خانواده محور بر افسردگی و اضطراب کودکان مبتلا به تومور مغزی انجام گرفته است.
مواد و روشها: پژوهش حاضر، یک مطالعــه نیمه آزمایشی با طرح سریهای زمانی با چند گروه است. نمونه پژوهش، شامل 45 کودک 7 تا 10 سالهی مبتلا به تومور مغزی بود که به صورت هدفمند از بیمارستان فوق تخصصی سرطان کودکان محک انتخاب شدند. این افراد، پس از همتاسازی به لحاظ سن و جنسیت، به روش تصادفی در 3 گروه 15 نفرِ (گروه 1: توانبخشی شناختی، گروه 2: توانبخشی شناختی همراه با بازیدرمانی، گروه 3: گروه کنترل) جایگزین شدند. گروههای آزمایش در 8 جلسه مداخلات مربوطه را اخذ کردند و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری 1 ماهه از اعضای هر 3 گروه، با پرسشنامه افسردگی کودکان (CDI) و مقیاس اضطراب کودکان اسپنس (SCAS)، انجام یافت. جهت تحلیل دادهها از تحلیل واریانس بین- درون آزمودنیهای آمیخته (SPANOVA) استفاده شد.
یافتهها: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که هر دو مداخلات، تغییرات معناداری در گروههای آزمایش در متغیرهای افسردگی و اضطراب ایجاد کرده بودند (سطح معناداری 01/0). افسردگی و اضطراب در کودکان هر دو گروه آزمایش، مخصوصاً در گروه توانبخشی شناختی همراه با بازیدرمانی، نسبت به گروه کنترل کاهش یافته بود. به علاوه، توانبخشی شناختی هرچند برای کاهش اضطراب تا مرحله پسآزمون مؤثر بود، اما از پایداری کافی تا مرحله پیگیری 1 ماهه برخوردار نبود.
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای این پژوهش، میتوان نتیجه گرفت که توانبخشی و بازیدرمانی، بخصوص توانبخشی همراه با بازیدرمانی که اثر پایدارتری داشت، میتواند برای کاهش افسردگی و اضطراب کودکان دارای انواع تومورهای مغزی به کار رود. از این رو، استفاده از درمان توانبخشی ادغام شده با بازیدرمانی رهایشی، برای رفع عمیقتر و پایدارتر مشکلات این کودکان، توصیه میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/6/16 | پذیرش: 1401/10/18 | انتشار: 1401/10/18