Hosseini S S, Hosseini S H. Comparison of Interpersonal Sensitivity and Emotional Balance between Students with Physical Disabilities and Healthy Students. RBS 2022; 20 (2) :195-203
URL:
http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1337-fa.html
حسینی سیده سدره، حسینی سید هادی. مقایسه حساسیت بین فردی و تعادل هیجانی در دانشآموزان دارای معلولیت جسمانی و دانشآموزان عادی. تحقیقات علوم رفتاری. 1401; 20 (2) :195-203
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1337-fa.html
1- کارشناس ارشد روانشناسی کودکان استثنایی، اداره کل آموزش و پروش استان البرز، اداره آموزش و پرورش ناحیه 1 کرج، کرج، ایران.
2- استادیار، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران. ، hadihosseini@live.com
چکیده: (1519 مشاهده)
زمینه و هدف: مقایسه سلامت روان میان دانشآموزان دارای معلولیت و عادی و بررسی اختلاف میان این دو گروه میتواند منجر به توجه ویژه و متناسب به نیازهای اجتماعی و آموزشی مربوطه شود. لذا این مطالعه با هدف مقایسه حساسیت بین فردی و تعادل عاطفی در دانشآموزان دارای معلولیت جسمانی و دانشآموزان عادی به انجام رسید.
مواد و روشها: این مطالعه از نوع علی-مقایسهای در سال ۱۳۹۷ در هشت مدرسه منتخب ابتدایی (چهار مدرسه عادی و چهار مدرسه استثنایی) در شهر تهران به انجام رسید. نمونه این پژوهش شامل ۸۰ دانشآموز (۴۰ دانشآموز دارای معلولیت و ۴۰ دانشآموز عادی به شیوه همتاسازی) بود که به صورت تصادفی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای حساسیت بین فردی بویس و پارکر و تعادل عاطفی برادبورن استفاده شد. همچنین دادههای به دست آمده با استفاده از آمار توصیفی و تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) در SPSS۲۱ تجزیه و تحلیل گردید.
یافتهها: بین دانشآموزان دارای معلولیت جسمانی و عادی در حساسیت بین فردی و تعادل عاطفی، تفاوت معناداری مشاهده شد )۰۱/۰>P) و میانگین نمرات حساسیت بین فردی به طور معناداری در دانشآموزان دارای معلولیت از دانشآموزان عادی بیشتر بود (۰۱/۰>P). همچنین یافتهها حاکی از وجود مشکلات دانشآموزان دارای معلولیت در زمینه مهارتهای بین فردی-ارتباطی و کاستیهایی در رشد عاطفی در مقایسه با دانشآموزان عادی میباشد.
نتیجهگیری: توجه ویژه به عملکرد اجتماعی و مهارت بین فردی و عاطفی دانشآموزان دارای معلولیت ضرورت دارد و انجام مداخلههای آموزشی متناسب در خصوص تقویت ابعاد اجتماعی و عاطفی این دانشآموزان در راستای باز پروری آنان توصیه میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1401/4/28 | پذیرش: 1401/6/26 | انتشار: 1401/6/31