logo
دوره 20، شماره 2 - ( 6-1401 )                   جلد 20 شماره 2 صفحات 229-220 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jalinousnia E, Javidi H, Barzegar M, Bagholi H. The Effectiveness Group Emotion Regulation Training on Promoting the Mental Health of Physicians and Nurses of Public Hospitals in Isfahan. RBS 2022; 20 (2) :220-229
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1331-fa.html
جالینوس نیا عماد، جاویدی حجت الله، برزگر مجید، بقولی حسین. اثربخشی آموزش گروهی تنظیم هیجان بر ارتقاء سلامت روان ‌پزشکان و پرستاران بیمارستان‌های عمومی شهر اصفهان. تحقیقات علوم رفتاری. 1401; 20 (2) :220-229

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1331-fa.html


1- دانشجوی دکتری گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت، مرودشت، ایران
2- گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت، مرودشت، ایران ، javid952@hotmail.com
3- گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت، مرودشت، ایران
چکیده:   (747 مشاهده)
زمینه و هدف: قدردانی از ویژگی‌های مثبت شخصیتی است که در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از روانشناسان قرار گرفته است. بهبود قدردانی می‌تواند کیفیت زندگی و سلامت روان را در افراد بهبود بخشد. هدف از تحقیق حاضر بررسی اثربخشی آموزش گروهی تنظیم هیجان بر ارتقاء سلامت روان‌ پزشکان و پرستاران بیمارستان‌های عمومی شهر اصفهان می‌باشد.
مواد و روش‌ها: طرح این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه آزمایش و گواه است. جامعه‌ی آماری این پژوهش شامل کلیه پزشکان و پرستاران بیمارستان‌های عمومی شهر اصفهان در سه ماه اول (فروردین، اردیبهشت و خرداد) سال 1400 بودند. نمونه پژوهش با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس 40 پزشک و پرستار شهر اصفهان انتخاب شدند. گروه آزمایش بسته آموزشی تنظیم هیجان را به مدت 8 جلسه دریافت کردند، گروه گواه هیچ آموزشی دریافت نکردند. پیگیری نیز بعد از یک ماه صورت گرفت. برای تحلیل نتایج از آزمون کوواریانس استفاده شده است. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS تحلیل شد.
یافته‌ها: تحلیل یافته‌های به دست آمده نشان می‌دهد که میانگین نمرات سلامت روان افراد بر حسب گروه (کنترل و آزمایش) پس از تعدیل پیش‌آزمون، تفاوت معناداری دارد (05/0>p) و گروه آزمایش پس از دریافت آموزش تنظیم هیجان، سلامت روان بالاتری را نشان می‌دهند
نتیجه‌گیری: بنابراین می‌توان بیان داشت که آموزش تنظیم هیجان جهت‌گیری کلی مثبت، فرایندهای شناختی مثبت، کارکرد عاطفی مثبت افراد را افزایش می‌دهد و لذا سلامت روان ‌پزشکان و پرستاران را در جریان شیوع کرونا را بهبود می‌بخشد.
متن کامل [PDF 476 kb]   (357 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/4/15 | پذیرش: 1401/6/26 | انتشار: 1401/10/4

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.