[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 1 - ( 7-1387 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 25-17 برگشت به فهرست نسخه ها
اضطراب امتحان و برخی از عوامل فردی- اجتماعی مرتبط با آن در دانش‌آموزان دبیرستانی شهر شیراز
معصومه موسوی، حسن حق شناس، جواد علیشاهی، سید بدرالدین نجمی
چکیده:   (1537 مشاهده)
Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin:0in; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;} چکیده مقدمه : موفقیت در آزمون نقش اساسی در موفقیت شغلی و تحصیلی دانش‌آموزان دارد. در دانش‌آموزانی که به هنگام امتحان دستخوش اضطراب می‌شوند از کیفیت پردازش اطلاعات کاسته می‌‌شود و این امر بر عملکرد تحصیلی تأثیر مهمی خواهد داشت. هدف این مطالعه تعیین ارتباط پاره‌ای از عوامل فردی - اجتماعی با اضطراب امتحان در دانش‌آموزان دبییرستانی بود. مواد و روش‌ها: این مطالعه به روش توصیفی- تحلیلی و از نوع مقطعی بر روی نمونه‌ای به تعداد 512 نفر از دختران و پسران دبیرستان‌های دولتی، خصوصی و تیزهوشان شهر شیراز انجام شد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات شامل سیاهه اضطراب امتحان اسپیلبرگر و پرسش‌نامه ویژگی‌های فردی- خانوادگی بود. در نهایت داد‌ه‌‌های خام تحت نرم‌افزار SPSS 11 و با آزمون‌های آماری ANOVA و t برای مقایسه میانگین‌های مستقل و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج مبین ارتباط معنی‌دار بین نمره اضطراب امتحان با ناحیه آموزش و پرورش، تعداد دانش‌آموزان کلاس و واکنش مدرسه و والدین به افت تحصیلی دانش‌آموزان بود (05/0 > P)، ولی بین نمره اضطراب امتحان با سن والدین و وضعیت زندگی مشترک والدین و تعداد مراجعه والدین به مدرسه ارتباط معنی‌داری یافت نشد. نتیجه‌گیری: یافته‌های این پژوهش مؤید اثر هیجان اضطراب بر عملکرد فرد، به ویژه عملکرد تحصیلی دانش‌‌آموزان، بود؛ پس شناسایی عوامل فردی، اجتماعی و زیستی اضطراب می‌تواند به اتخاذ تدابیری برای کاهش سطح آن منجر شود. واژه‌های کلیدی: اضطراب امتحان، دانش‌آموزان دبیرستانی، عوامل فردی- اجتماعی، شهر شیراز
متن کامل [PDF 274 kb]   (212 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
انتشار: 1387/7/24
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

موسوي م, حق شناس ح, عليشاهي ج, نجمي س ب. Anxiety test and some correlated socio-demographic factors in high school students in Shiraz. RBS. 2008; 6 (1) :17-25
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-133-fa.html

موسوی معصومه، حق شناس حسن، علیشاهی جواد، نجمی سید بدرالدین. اضطراب امتحان و برخی از عوامل فردی- اجتماعی مرتبط با آن در دانش‌آموزان دبیرستانی شهر شیراز. تحقیقات علوم رفتاری. 1387; 6 (1) :25-17

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-133-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 1 - ( 7-1387 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله تحقیقات علوم رفتاری Journal of Research in Behavioural Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4343