سلطانی مرضیه، امینالرعایا مهین، عطاری عباس. آموزش مدیریت استرس بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دبیرستانهای دخترانه شهر تیران و کرون استان اصفهان. تحقیقات علوم رفتاری. ۱۳۸۷; ۶ (۱) :۹-۱۶
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-۱-۱۳۲-fa.html
۱- کارشناس پژوهش مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
۲- استاد گروه روانپزشکی، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
چکیده: (۲۵۱۸ مشاهده)
Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin:0in; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;} چکیده مقدمه : استرس یک عامل مهم در بسیاری از آسیبهای روانی و اجتماعی است که با مدیریت استرس میتوان آسیبهای روانی ناشی از آن را تقلیل داد. این مطالعه به بررسی اثر مدیریت استرس بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پرداخت. مواد و روشها : این مطالعه تجربی، پس از نمونهگیری خوشهای- تصادفی بر روی دو گروه 99 نفری دانشآموزان دبیرستانهای دخترانه صورت گرفت. به کمک چکلیست تجدید نظر شده مقابله با استرس، روشهای پاسخ افراد به استرس بررسی و آموزش مدیریت استرس به روش مشارکت فعالانه برای گروه آزمایش انجام شد. نمرات قبل و بعد از مداخله در هر گروه جمعآوری و میزان تأثیر آموزشها بر نمرات از طریق آنالیز نتایج به کمک نرمافزار SPSS 12 و با استفاده از آزمون آماری t Paired-t مستقل تعیین شد. یافتهها : بین دو گروه در هیچکدام از مقیاسهای رویارویی مسألهمدار، هیجانمدار، کمتر مفید و غیر مفید، تفاوت معنیدار وجود نداشت. از لحاظ مقیاسهای 18 گانه جنبههای مقابله با استرس تنها در طبقه تکانشوری بین دو گروه تفاوت معنیدار بود (05/0P نتیجهگیری : نتایج این مطالعه تأکیدی بر نقش مدیریت استرس بود و این موضوع با مطالعات مشابه صورت گرفته در ایران و خارج کشور همخوان است. آموزش مدیریت استرس برای دانشآموزان میتواند منجر به پیشرفت تحصیلی آنان گردد. واژههای کلیدی : آموزش، مدیریت استرس، پیشرفت تحصیلی، دانشآموز دبیرستانی، تیران و کرون
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1387/7/24