logo
دوره 20، شماره 3 - ( 10-1401 )                   جلد 20 شماره 3 صفحات 446-438 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salmani A, Zargar F, Bagherian R, Mostofizadeh N, Heydari Rarani Z. The Effectiveness of Play Therapy in Improving the Mental Health of Children with Type 1 Diabetes. RBS 2022; 20 (3) :438-446
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1214-fa.html
سلمانی آیلین، زرگر فاطمه، باقریان رضا، مستوفی زاده ندا، حیدری رارانی زهرا. اثربخشی بازی درمانی در بهبود سلامت روانی کودکان مبتلا به دیابت نوع 1. تحقیقات علوم رفتاری. 1401; 20 (3) :438-446

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1214-fa.html


1- کارشناسی ارشد روانشناسی سلامت، گروه روانشناسی سلامت، دانشکده ‌پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
2- مرکز تحقیقات علوم رفتاری، گروه روانشناسی سلامت، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
3- استاد، گروه روانشناسی سلامت و مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشکده پزشکی، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
4- استادیار، گروه اطفال، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
5- استادیار، گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده:   (1246 مشاهده)
زمینه و هدف: دیابت نوع 1 یکی از اختلالات مزمن در دوران کودکی می‌باشد، که می‌تواند بر ابعاد مختلف جسمانی و روانی کودکان مبتلا اثر منفی داشته باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش بازی درمانی در بهبود سلامت روان کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 می‌باشد.
مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر مروری از نوع روایتی می‌باشد. کلید واژه­های دیابت نوع 1، دیابت کودکان و نوجوانان، بازی درمانی، بازی و معادل انگلیسی آن­ها در پایگاه­های داخلی (SID, Noormags, Magiran, Civilica) و خارجی ( Science-direct, Springer, Scopus, Google scholar) مورد جست و جو قرار گرفت.  نتیجه جستجوی جامع اولیه شامل مقاله‌های زیادی در کل پایگاه­های داده‌ ای بود، که با اعمال فیلترینگ، معیارهای ورود/ خروج در نهایت 12 مقاله که در بین سال‌های 2014 تا 2020 منتشر شده بود، انتخاب گردید.
یافته‌ها: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که بازی درمانی می‌تواند بر کاهش نمرات افسردگی و اضطراب به صورت معناداری اثربخشی داشته باشد. همچنین کودکانی که به صورت مرتب از بازی درمانی بهره می‌گرفتند، از بهزیستی روانشناختی و کیفیت زندگی بالاتری نسبت به کودکان مبتلا بدون دریافت بازی درمانی برخوردار بودند.
نتیجه‌گیری: می‌توان گفت که بازی درمانی یکی از درمان‌های موثر بر کاهش مشکلات روانشناخی کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 باشد. بنابراین می‌توان از این درمان برای بهبود سلامت روان این کودکان بهره گرفت.
متن کامل [PDF 1406 kb]   (599 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/9/28 | پذیرش: 1401/9/27 | انتشار: 1401/11/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.