[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 19، شماره 2 - ( 5-1400 ) ::
جلد 19 شماره 2 صفحات 193-203 برگشت به فهرست نسخه ها
پدیدارشناسی تجارب رفتاری و احساسی گرایش به مصرف الکل در زنان شهر اصفهان
محبوبه پاینده ، سیدعلی هاشمیانفر ، اصغر محمدی
دانشیار گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. ، seyedalihashemianfar@yahoo.com
چکیده:   (162 مشاهده)
زمینه و هدف: مصرف مشروبات الکلی یکی از پدیده‌های نوظهور‌ اجتماعی است. دراین‌بین آسیب‌پذیرترین گروه، زنان جوان هستند که به دلیل بحران‌های روانی ناشی از مشکلات اجتماعی، بیش از سایرین به مصرف الکل گرایش دارند. هدف از تحقیق حاضر پدیدارشناسی تجارب رفتاری و احساسی گرایش به مصرف الکل در زنان شهر اصفهان بود.
مواد و روش‌ها: روش تحقیق کیفی پدیدارشناسی با رویکرد کلایزی استفاده‌شده است، جامعه آماری این پژوهش، زنان مصرف­کننده مشروبات الکلی در شهر اصفهان هستند که ۳۰ نفر به روش نمونه­گیری هدفمند، از نوع گلوله برفی با معیار اشباع نظری به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. جمع‌آوری داده‌ها با مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته به مدت ۴۰-۳۰ دقیقه انجام شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد زنان به پیشنهاد همسر و دوستان و اعضای خانواده شروع به مصرف الکل نموده و به دودسته احساسات منفی (احساس غم، یکنواخت بودن زندگی وعدم هیجان) احساسات مثبت (حس خنده و خوشحالی، جذابیت و در دسترس بودن مشروب) اشاره‌کرده‌اند که سبب گرایش آن‌ها به مصرف الکل شده است.
نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد که تجارب زنان پس از مصرف مشروب الکل شامل دو مقوله، احساسی (احساس باخت و عقب افتادن از مسیر زندگی، احساس پشیمانی و پوچی) و رفتاری (عربده‌کشی، عدم تعادل، هرزه‌گویی، از دست دادن هوشیاری، خشونت) می‌باشد.
واژه‌های کلیدی: زنان، مشروبات الکلی، تجربه رفتاری، تجربه احساسی.
متن کامل [PDF 939 kb]   (79 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
پذیرش: 1400/5/2 | انتشار: 1400/5/17
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Payandeh M, Hashemianfar S A, Mohammadi A. Phenomenology of Behavioral and Emotional Experiences of Tendency to Consume Alcohol in Women in Isfahan. RBS. 2021; 19 (2) :193-203
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1066-fa.html

پاینده محبوبه، هاشمیانفر سیدعلی، محمدی اصغر. پدیدارشناسی تجارب رفتاری و احساسی گرایش به مصرف الکل در زنان شهر اصفهان. تحقیقات علوم رفتاری. 1400; 19 (2) :193-203

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1066-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 2 - ( 5-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله تحقیقات علوم رفتاری Journal of Research in Behavioural Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4341