Payandeh M, Hashemianfar S A, Mohammadi A. Phenomenology of Behavioral and Emotional Experiences of Tendency to Consume Alcohol in Women in Isfahan. RBS 2021; 19 (2) :193-203
URL:
http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1066-fa.html
1- دانشجوی دکتری جامعهشناسی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران.
2- دانشیار گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. ، seyedalihashemianfar@yahoo.com
3- استادیار، گروه جامعهشناسی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران.
چکیده: (1585 مشاهده)
زمینه و هدف: مصرف مشروبات الکلی یکی از پدیدههای نوظهور اجتماعی است. دراینبین آسیبپذیرترین گروه، زنان جوان هستند که به دلیل بحرانهای روانی ناشی از مشکلات اجتماعی، بیش از سایرین به مصرف الکل گرایش دارند. هدف از تحقیق حاضر پدیدارشناسی تجارب رفتاری و احساسی گرایش به مصرف الکل در زنان شهر اصفهان بود.
مواد و روشها: روش تحقیق کیفی پدیدارشناسی با رویکرد کلایزی استفادهشده است، جامعه آماری این پژوهش، زنان مصرفکننده مشروبات الکلی در شهر اصفهان هستند که ۳۰ نفر به روش نمونهگیری هدفمند، از نوع گلوله برفی با معیار اشباع نظری بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جمعآوری دادهها با مصاحبههای نیمه ساختاریافته به مدت ۴۰-۳۰ دقیقه انجام شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد زنان به پیشنهاد همسر و دوستان و اعضای خانواده شروع به مصرف الکل نموده و به دودسته احساسات منفی (احساس غم، یکنواخت بودن زندگی وعدم هیجان) احساسات مثبت (حس خنده و خوشحالی، جذابیت و در دسترس بودن مشروب) اشارهکردهاند که سبب گرایش آنها به مصرف الکل شده است.
نتیجهگیری: به نظر میرسد که تجارب زنان پس از مصرف مشروب الکل شامل دو مقوله، احساسی (احساس باخت و عقب افتادن از مسیر زندگی، احساس پشیمانی و پوچی) و رفتاری (عربدهکشی، عدم تعادل، هرزهگویی، از دست دادن هوشیاری، خشونت) میباشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/3/14 | پذیرش: 1400/5/2 | انتشار: 1400/5/17